Aida Salkić vodi korporativne komunikacije Asa Prevent Grupacije. Voli svoj posao, zna ga odlično raditi, stalno se usavršava, prati trendove i nastoji ih primijeniti u svom poslu. Jako dobro razumije poziciju i značaj PR-a u kompanijama, uočava probleme struke i vidi rješenja, ali zbog neorganiziranosti struke u Bosni i Hercegovini teško je PR-u osigurati mjesto koje mu danas ukomunikacijskoj industriji pripada.
Media Marketing: Sedam godina ste u PR-u Asa Prevent Grupacije, jedne od vodećih izvozno orijentisanih bosanskohercegovačkih kompanija. Koliki je izazov baviti se piarom u ovako velikoj i složenoj kompaniji, pa još u BiH.
Aida Salkić: Moje prvo radno iskustvu u Grupaciji bilo je u oblasti logistike, što je bio jako dobar temelj za dalji razvoj i usavršavanje. Prije svega, taj posao mi je omogućio da bolje razumijem način poslovanja, interne politike kao i sam proces proizvodnje, a što je ključno kod eksterne komunikacije. Upravo iz te pozicije, kasnije sam mogla kvalitetnije učestvovati u izgradnji strategije komuniciranja te u konačnici širiti viziju i misiju kompanije prema javnosti. Početni izazov rada u jednom ovako velikom i kompleksnom sistemu jeste predstaviti ljudima povezanost ASA Group i Prevent Group koje istovremeno djeluju kao dvije odvojene kompanija. Jednostavno rečeno, ASA Prevent poslovni sistem čine dvije grupacije od kojih jedna, ASA Group, djeluje u segmentu usluga i prema domaćem tržištu dok druga, Prevent Group, djeluje u proizvodnom sektoru i isključivo je izvozno orijentirana. Baviti se poslom PR-a u velikim korporacijima zahtjeva mnogo fleksibilnosti, svakodnenog učenje, lobiranja i razumjevanje strategije kompanije.
Media Marketing: Korporativne komunikacije koje PR drže kao svoj kanal su, generalno, prilično birokratizirale odnose s javnostima, uglavnom komuniciraju putem priopćenja pisanih prema klišeima. Kako je u ASA Preventu?
Aida Salkić: Korporativno komuniciranje prolazi kroz svojevrsnu transformaciju i činjenica je da smo u potpuno novom dobu. PR, kao jedan od osnovnih kanala korporativnih komunikacija, često je zanemaren ili se na neki način gubi u moru informacija koje nam dolaze od oglašivača. I sami ste nedavno pisali kako je PR nestao. Ne želim ići tako daleko, ali ono u čemu se svakako možemo složiti jeste da se nedovoljno pažnje posvećuje B2B PR-u. Ovdje govorimo o klasičnom pristupu “Sell the company first” u slučaju kompanija koje su isključivo proizvodno orjentirane i čije su interesne grupe druge velike kompanije, uposlenici i lokalne zajednice u kojima djeluju. Kako je danas “industrijsko” u modi, ja često i ovakav PR nazivam industrijskim. Takve kompanije izdvajaju jako malo budžeta na oglašavanje, ali istovremno moraju zadržati i graditi imidž. Upravo zato, više se oslanjaju na interne resurse kada je u pitanja PR te svoje priče baziraju na rezultatima poslovanja i stvarnim vrijednostima koje zastupaju. Tada dolazimo do priča o zapošljavanju, društvenoj odgovorosti i cjelokupnom doprinosu društvu. Činjenica jeste da je izazov ovakve priče pretvoriti u interesantan i primamljiv sadržaj koji nije kliše, ali je to, između ostalog, zadatak PR-a i novinara koji će prepoznati značaj informacija koje mu se plasiraju. Dodatno učešće u otvorenim dijalozima, panelima i konferencijama je jako bitan način stvaranja kritičkog mišljenja i prenošenja vrijendosti koje zastupa kompanija.
Media Marketing: Najljepša priča koju ste svojim javnostima ispričali do sada?
Aida Salkić: Iako je priča otvaranja Prevent Goražda bila jedan od mojih prvih velikih projekata i udarna vijest svih centralnih informativnih emisija tog 18.05.2012., ipak bih izdvojila priču Fondacije Hastor. Priča o inovatorima koji predstavljaju BiH na svjetskoj olimpijadi, o Meši koji slijepu djevojčicu Adnu uči da svira, o prijateljstvu i međusobnom poštovanju svih 1714 mladih ljudi iz cijele BiH koji svakodneno volontiraju da bi jedni drugima pomogli u školskim i drugim životnim obavezama. Takve priče govore da ova zemlja ima heroje koji nas tjeraju da se borimo za njihovu budućnost.
Media Marketing: Koliko kompanije iz sektora industrijske proizvodnje prate nove trendove u komuniciranju?
Aida Salkić: Ovo je još jedan od izazova PR-a danas, posebno ako govorimo o birokratskim sistemima gdje postoji više nivoa odlučivanja. Evropski komunikacijski monitor nam u smjernicama za 2017 godinu donosi trendove kojih smo svi svjesni i samo je pitanje vremena kada će njihovo korištenje biti neminovno u komunikaciji. Prelazak na društvene medije i vizualizacija je možda trenutno najjednostavnije rješenje, ali ono što će biti izazov jeste prepoznati nove trendove i za kompanije iz sektora proizvodnje. Pored klasičnog PR-a kompanije moraju sve više budžeta usmjeravati na kreativna rješenja, PR odjele i sadržaje koji mogu pratiti hiperprodukciju informacija i modernizaciju.
Media Marketing: Online vs. Offline komuniciranja? Kakav je vaš stav i kakva su vaša iskustva?
Aida Salkić: Online komuniciranje je sigurno brže i efikasnije u generisanju feedbacka. Također, sve više ljudi prelazi isključivo na ovaj način komuniciranja pa je tako i targetiranje i mjerenje rezultata lakše. U konačnici ovakav način komunikacije dozoljava veću manipulaciju nad ciljanom skupinom. Offline treba da bude suplementaran online komunikaciji i dalje je jako bitan kanal komuniciranja. Možda sam ja „old school“ ali i dalje volim odvojiti vrijeme da detaljno pogledam vijesti na TV-u ili pročitam dobru istraživačku priču u novinama. Htjeli mi to ili ne, činjenica je da nam digitalno doba donosi više površnosti jer danas najčešće vijesti čitamo tako što prelistamo naslove na portalima koje pratimo preko društvenih mreža i stvaramo percepciju stvarnosti na osnovu toga.
Media Marketing: Često se govori o kiriznom komuniciranju. Kakva su vaša iskustva, da li ste imali za ovih sedam godina potrebu za kriznim komuniciranjem i da li je to bilo prema vanjskoj ili internoj javnosti ASA Prevent Grupacije?
Aida Salkić: Drago mi je što smo spomenuli ovu oblast komunikacije jer je ona zapostavljena na PR i marketing konferencijama i edukacijama. Osnovna tri pravila su: Reci istinu, reci brzo i reci sve. To zvuči jednostavno, ali kompanije su nerijetko nepripremljene za krizu i izbjegavaju brzu reakciju.
Krizno komuniciranje je sastavni dio PR-a, a kada radite za kompleksan poslovni sistem onda je to dio svakodnevnog planiranja. Ja sam na sreću ili nesreću imala priliku da o kriznom komuniciranju naučim na konkretnim prijmjerima koji su uključivali uposlenike, lokalnu zajednicu i širu javnost. Proizvodni sektor jako je izazovan kada je u pitanju interna i eksterna komunikacija jer tu se pojavljuju ekološki i socijalni rizici koje je potrebno usmjeriti na kvalitetan način. Upravo u ovoj oblasti je ključna veza između interne – offline i eksterne-online komunikacije koja se onda prilagođava interesnoj skupini kojoj šaljemo poruke. Poruke koje šaljemo moraju biti prilagođene slušaocu, jer je stepen osjetljivosti jako visok u slučaju krize i pogrešna riječ može izazvati kontra efekat. Krizno komuniciranje je proces koji traje i nakon što se kriza završi jer zahtjeva kontinuirano praćenje internih procesa, podršku menadžmenta i pažljivo upravljanje eksternim informacijama da bi se vratilo povjerenje javnosti.
Media Marketing: Zadnji veliki projekat je Sarajevo Film Festival. Šta vas se najviše dojmilo ove godine, čega ćete se najradije sjećati?
Aida Salkić: Sarajevo Film Festival svake godine postaje sve bolji. Ekipa koju predvodi Mirsad Purivatra zaista radi odličan posao i ove godine je organizacija bila na jako visokom nivou. ASA Group je uz festival već 15 godina i ta saradnja je izrasla u istinsko partnerstvo. Ove godine smo izašli iz okvira klasične promocije poslovanja i predstavili se vizualom kojim slavimo festival i filmske zvijezde koje godinama dovozimo na crveni tepih. Teško je izdvojiti šta me se najviše dojmilo. Ja iskreno uživam svih osam dana festivala i svaki događaj ima svoju čaroliju. Svjetska premijera Žabe bio je jedan od highlighta i zasluženo odnio nagradu publike i drago mi je da je ASA Group bila domaćin baš ove projekcije u Open Airu-u.
Media Marketing: Kako vizoinirate razvoj piara, barem u narednih par godina?
Aida Salkić: Nažalost, u BiH značaj ove profesije još uvijek nije shvaćen i kompanije, kao i druge institucije, se za angažman stručnjaka iz oblasti komuniciranja odlučuju u situacijama krize. Neophodno je jačanje PR profesije, a to je moguće kroz udruživanje profesionalaca iz ove oblasti i njihovo zajedničko djelovanje.
Kako sam i rekla, potrebna je transformacija koja će biti prilagođena modernom dobu, generaciji Z koja postavlja potpuno nove standarde. Istovremno PR mora ostati „proces strateške komunikacije koje gradi uzajamne korisne odnose između organizacije i njenih javnosti“ tako da informacije koje kompanije plasiraju u javni prostor kroz medije, evente i razne druge oblike komuniciranja budu korisne, direktne i jasne.
Media-marketing.com / Visoko.co.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.