Hoće li Srbija i RS platiti cijenu planirane, ali nerealizirane posjete Lavrova? Je li Lavrovu bila namjera provocirati Evropsku uniju i težište krize sa Ukrajine prenijeti na BiH? Hoće li RS biti mjesto za potkusurivanje SAD, EU i Rusije? Jesu li Bošnjaci tempirana bomba? Zašto se za svaku izazvanu krizu okrivljuje Sarajevo? Može li Ustavni sud BiH zaustaviti političke težnje Dodika? Je li opozicija izgubila bitku i prije bitke protiv Dodika na izborima? Da li će biti kandidat na nekoj od izbornih listi? Hoće li zasvirati klavir ili harmoniku? Na ova, ali i ostala aktuelna pitanja za Mrežu odgovarao glavni Dodikov strateg Milan Tegeltija.
Na početku, kaže da teško može suditi šta je bio cilj posjete Lavrova Srbiji.
“Činjenica je da je teško racionalnim argumentima razumjeti svu ovu histeriju koja vlada u Evropi povodom dešavanja u Ukrajini i teško je oteti se utisku da se zaista radi sve da više ne postoji pravo na slobodno mišljenje. Vi ste primorani u današnjem zapadnom svijetu da se opredjeljujete, da birate stranu, iako mi ovdje na Balkanu generalno, posebno mi ovdje u BiH, u Srbiji, mi nemamo ništa sa ratom koji se dešava u Ukrajini. to je rat koji se dešava daleko od naših granica. Relativno daleko, sve je to u Evropi blizu. Međutim, ti pokušaji prelijevanja te krize u BiH su zaista zabrinjavajući, ali je očito da se podižu ulozi, da se odnosi između Zapada i ruske Federacije značajno zaoštravaju. Dokle će to ići, to danas ne zna niko.”
Smatra da to nije bila provokacija Rusije EU.
“Makar ja to tako ne vidim. Ne vidim zašto bi Srbija ili Republika Srpska trpjele od Evrope. Ja ne mislim da će Srbija platiti bilo kakvu cijenu bilo čega. Prije svega, Srbija je suverena država koja vodi suverenu vanjsku politiku. Srbija je svoju međunarodnu poziciju jasno iskazala u UN-u. Drugo, Srbija nije uvela nikakve restriktivne mjere prema Ruskoj Federaciji, posebno na nivou bilateralnih odnosa ili restrikcija dolaska ruskih funkcionera kao što je ministar inostranih poslova gospodin Lavrov, ne vidim razloga zašto bi se to tretiralo na bilo koji drugi način osim toga.”
Tegeltija navodi da postoje značajni pritisci na Republiku Srbiju i Republiku Srpsku u pogledu opredjeljivanja.
“Međutim, mislim da ovaj kurs koji je zauzela Republika Srbija i Republika Srpska, da je to ispravan kurs jer to je rat s kojim mi nemamo nikakve veze. Nama je u nacionalnom interesu da imamo dobre odnose i sa Ruskom Federacijom i sa zapadnim svijetom i učinit ćemo sve da to tako i ostane. Gubitkom bilo kojeg od ta dva partnera mi bismo kao narod došli u jednu strateški tešku poziciju.”
Dodik i Čović apsolutno nisu ruski igrači
Ističe da je pogrešna percepcija da je Lavrov trebao doći u Srbiju kako bi svojim, ruskim igračima dao upute šta da rade.
“Dodik i Čović apsolutno nisu ruski igrači. Dodik je sasvim sigurno srpski igrač i on to i demonstrira svojim ponašanjem. Znači on je igrač Republike Srpske prije svega. Za Čovića vidim da radi u interesu naroda kojeg predstavlja, da je on hvratski igrač prije svega. Transfer krize iz Ukrajine u BiH neće uraditi gospodin Lavrov svojim posjetama Republici Srbiji. Sasvim sigurno je da taj transfer krize se već izdešavao raznim izjavama i ponašanjima pojedinih političkih funkcionera iz Sarajeva. Kao što je gospodin Komšić, gospodin Džaferović, koji su pokušavali da eksploatišu tu krizu. Kad vi projektujete problem BiH kao problem ruskog utjecaja u namjeri da na taj način natjerate Zapad da reaguje u BiH. Ruski utjecaj postoji kroz sferu ekonomije. Ruski narod i sprski narod nisu prijateljski, to su bratski narodi. Prema tome, pošto gospodin Lavrov predstavlja ruski narod i rusku vanjsku politiku, gospodin Dodik predstavlja srpski narod u RS-u, prirodno je da imaju prijateljske odnose. Ja ne vidim da je tu nekakav problem. Zašto ono što kažu predstavnici država Zapada ne bi bilo uplitanje, a ovo što kaže Rusija jeste uplitanje? Ili je uplitanje i jedno i drugo ili nije nijedno.”
Na pitanje jesu li Bošnjaci tempirana bomba, odgovara: “Ja mislim da su Bošnjaci narod koji je konstitutivan u BiH, koji ima u određenom segmentu političke predstavnike koji ne žele da postignu dogovore, koji žele nametanja. Kad želite nametanja i kad izbjegavate razgovore i dogovore, to se sasvim sigurno može nazvati generatorom krize. Nameću generalne koncepte i viđenja BiH na koji način ona treba da funkcioniše. Mislim da je generalni jedan pravac te politike koju prije svega reprezentuje SDA ustvari zamišljen kao stvaranje bošnjačke nacionalne države u kojoj bi ova konstitutivnost i ravnopravnost tri naroda bila samo farsa, maska ispod koje bi se krila dominacija jednog naroda što je recept za uništenje BiH ustvari.”
O Dodikovoj politici Tegeltija kaže da on ima jednu vrlo razumnu i kooperativnu politiku.
“Secesija nikada nije bila politika gospodina Dodika. Niko u RS-u ne govori o secesiji. Vodi politiku zasnovanu na dogovaranju, unutrašnjem konsenzusu. Čitavo vrijeme tražimo unutrašnji dogovor. Ne dogovor pod pritiskom sa strane, ne dogovor lobiranjem sa strane, ne dogovor koji bi značio dominaciju jedne strane, nego dogovor kako da ova zemlja funkcioniše na dobrobit svih ljudi koji u njoj žive. Za dogovor prije svega morate sjesti za stol. Mi ovdje imamo odbijanje razgovora od strane političkog Sarajeva. Koji bi bio razlog da ne razgovaramo o racionalizaciji i optimalizaciji državnog aparata?”
Kriza u čitavoj Evropi kulminira
Navodi da je Ustavni sud proglasio dvije stavke iz Deklaracije NSRs-a neustavnim.
“Samo bavljenje Ustavnog suda Deklaracijom kao činom iskazivanja namjere i mišljenja, a ne operativnim izvršnim aktom zakonodavnog organa vlasti znači razilaženje nadležnosti samog Ustavnog suda jer ne možete se baviti namjerama onih koji donose akt o namjerama. Gospodin Dodik je vrlo transparentan u onome što radi i to što radi i što namjerava da radi vrlo transparentno govori. I nema tu neke velike tajne. Dodik je ostao pri svim stavovima koji je imao i prije mjesec i prije dva i prije pet. Zaključci Narodne skupštine su na snazi. Stepeni tajming njihove realizacije je stvar političkog trenutka u kojem živimo. Međutim, činjenica je da je Republika Srpska i nakon zaključaka NSRS-a opet poslala poziv odgovornim predstavnicima vlasti Federacije da se dogovorimo. Razumno je da razgovaramo o onome za šta RS smatra da mu je problem i da je njegovo razvlašćivanje. Nijedan Ustavni sud ne može da zaustavi RS u onome što je njegova politička volja i beskorisno je kočiti političku volju. Politička volja je život, to je volja jednog naroda. Ne može Ustavni sud da kreira politike niti može da kreira život. Ustavni sud se pretvorio iz kontrolora Ustava u kreatora političkog ambijenta. Samo budala će insistirati na konfliktu. Konflikt nikome nije u interesu. Ni politički, da ne govorim o nekom oružanom. Na konfliktu nema prosperiteta, od konflikta niko ne može da napravi nešto progresivno. Mi već 25 godina živimo u zoni političkog konflikta. To ograničava napredak svih ljudi, i Bošnjaka i Srba i Hrvata i Ostalih.”
O zahtjevu Komšića Ustavnom sudu Tegeltija kaže: “Prije svega mislim da gospodin Komšić to sve radi u svom ličnom interesu. On nije napao konstitutivnost na nivou BiH, što ne bi ni mogao jer je to zacementirano Ustavom BiH. On je napao konstitutivnost na nivou entiteta. Pokazat će vrijeme šta će se s tim desiti.”
Ističe da kriza u čitavoj Evropi kulminira.
“Podižu se ulozi, dolazi do raznoraznih optužbi. Na kraju krajeva i u unutrašnjem političkom životu Republike Srpske opozicija postavlja nekakve besmislene optužbe na račun gospodin Dodika, tako da je ova situacija i dobra za jedno razjašnjenje situacije, za iznošenje stavova. Ja ne vidim nikakav problem. Ova sjednica NSRS-a je jedna od posebnih sjednica koja se bavi pitanjima koja su značajna za Republiku Srpsku, od kojeg zavisi i kontekst u kojem će se i njene političke intencije ostvarivati, u kojem će se ostvarivati, na kraju krajeva, i zaključci o kojima smo govorili. Mislim da je ova sjednica logična.”
Ko god iz opozicije dođe Dodiku na megdan, svejedno je
Navodi da je nezahvalno da se mi u BiH petljamo u odnose velikih sila.
“Nek oni međusobno jedni o drugima govore. Što se tiče malih naroda, malih država, mislim da je puno pametnije, kad se veliki obračunavaju bilo verbalno ili na bilo koji drugi način, da budete po strani. Jer ako niste po strani vi ćete biti sasvim sigurno kusur. Republika Srpska ne može biti kusur. Republika Srpska je samostalan politički subjekt, ona je entitet u BiH. Ambasador Ruske Federacije u BiH je akreditovani ambasador, diplomatski predstavnik, prema tome potpuno je ovlašten da ostvaruje komunikaciju sa bilo kojim zakonodavnim, izvršnim i drugim tijelima vlasti. A odnose između zapadnih ambasada i ruske amabsade, zapadnih politika i ruske poliitke, to bih ja ipak prepustio njima.”
Smatra da je glavni tužilac jedna vruća, nezahvalna fotelja.
“To je jedan veliki teret zato što, šta god bude radio, sutra neće valjati.”
Kaže da je preuranjeno komentarisati da li će biti kandidat na predstojećim izborima.
“Ko god iz opozicije dođe Dodiku na megdan, svejedno je. Ko god dođe nema nimalo šanse, to je potpuno jasno svima, čak i onima koji će se kandidovati. U našem narodu za proslave, za radost, harmonika je instrument koji taj ambijent čini radosnijim” zaključio je Tegeltija.
Visoko.co.ba/federalna.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.