Razgovarao Almir ŠARENKAPA
Po dolasku na dužnost, aktuelni direktor Javnog preduzeća Autoceste FBiH Đenan Salčin je najavio pokretanje novog investicionog ciklusa, u okviru kojeg bi trebalo da bude izgrađeno novih 90 kilometara autoputa. U nove dionice Koridora Vc kroz našu zemlju, prema njegovoj najavi, trebalo bi da bude uloženo blizu 900 miliona eura, odnosno oko 1,8 milijardi KM. Time bi se ukupna dužina autoputa na Koridoru Vc udvostručila u odnosu na sadašnje stanje.
Međutim, Autoceste FBiH ne rade samo na izgradnji novih dionica nego i na održavanju postojećeg izgrađenog dijela autoputa, ali i nude različite usluge vozačima, odnosno korisnicima.
FAKTOR: Jesu li već poznati izvođači radova za pojedine dionice?
SALČIN: Zasad je poznato da imamo izvođača „Hering“ na dijelu Zeničke zaobilaznice koji se već gradi, a prije mjesec je potpisan ugovor s kompanijom „Euroasfalt“ za izgradnju drugog dijela ove zaobilaznice, na dionici Donja Gračanica – Klopče. Što se tiče dionica na jugu, poslali smo tendersku dokumentaciju Evropskoj investicijskoj banci na odobravanje. Dok banka ne da saglasnost, mi ne smijemo davati bilo kakve informacije o izvođačima.
FAKTOR: Koliko bi radnika trebalo biti zaposleno na izgradnji novih dionica autoputa?
SALČIN: U zavisnosti od načina gradnje i dinamici radova, sigurno će biti zaposleno nekoliko hiljada radnika direktno na izgradnji autoputa. Indirektno, bit će zaposleno 40.000 do 50.000 ljudi. To znači da će biti angažirano mnogo podizvođača, njihovih partnera, bit će zaposleno mnogo ljudi u lokalnoj zajednici, koji će raditi na pripremama, na stovarištima materijala, na betonarama, tu su i radnici u firmama koje će isporučivati potrebne matrijale… Ovo se odnosi samo na ove dvije dionice, kod Zenice i na jugu. Ako budu počeli radovi na izgradnji tunela Prenj, samo tu će biti angažirano između 6.000 i 7.000 ljudi.
FAKTOR: Autoceste rade i na održavanju do sada izgrađenog dijela autoputa. Šta to podrazumijeva, koliko to košta i kako osiguravate novac za održavanje?
SALČIN: Veoma je značajno napomenuti da već imamo 92 kilometra izgrađenog autoputa koji moramo održavati. Za nekoliko godina imat ćemo dodatnih oko 100 kilometara autoputa. Sistem održavanja i naplate je veoma kompleksan, jer imate jasno propisane norme po kojima se morate ponašati. Između ostalog, osposobili smo i vatrogasnu jedinicu, koja mora biti u sastavu Autocesta i na svaki određeni broj kilometara morate imati punkt sa vatrogasnom jedinicom, posebno kada je riječ o tunelima. Novac za održavanje osiguravamo iz vlastitih prihoda. Moram napomenuti da se novac od akciza koristi isključivo za gradnju novih dionica, a ne za održavanje. Godišnje za održavanje osiguramo oko 30 miliona maraka. Pokrenuli smo određene korake da bismo smanjili te troškove. Prije svega, radi se o tome da određene poslove, koje sada obavljaju vanjski partneri, preuzmemo mi. Na taj način ćemo uštedjeti značajan iznos. Da bismo to proveli, moramo proći sigurnosne provjere i obučiti kadrove za obavljanje tih poslova.
FAKTOR: Govori se o novom načinu naplate putarine. O čemu se radi?
SALČIN: Započeli smo i sa postupkom pojednostavljenja bezgotovinskog načina naplate putarine. Sada, kada dođete na naplatno mjesto, morate izaći iz vozila i nadopuniti svoj TAG uređaj. Mi ćemo uskoro našim korisnicima ponuditi opciju da nadopunu izvrše putem SMS-a, interneta ili kupovinom bona na benzinskim pumpama ili kioscima. Na taj način ćemo pojednostaviti svoje usluge i pojeftiniti ih. Jedan određeni period, u trajanju od godinu, imat ćemo oba načina nadopune u upotrebi, dok se postojeći korisnici ne prebace na novi sistem.
FAKTOR: Znači li to da ćete morati nabavljati i novu opremu, odnosno da će vozači morati mijenjati postojeće TAG uređaje, te kada će se početi primjenjivati novi sistem?
SALČIN: Mislimo da će novi sistem naplate početi već sredinom oktobra. U upotrebi će ostati postojeći TAG uređaji, a mi ćemo napraviti određene softverske prilagodbe u sistemu, tako da nećemo ulaziti u nove dodatne investicije. Na ovaj način ćemo samo pojednostaviti naplatu putarine, odnosno prolazak kroz naplatne rampe.
FAKTOR: Kada će korisnicima autoputa konačno biti dostupne i druge usluge, kao što su benzinske pumpe, restorani, mjesta za odmor?
SALČIN: Postoje jasno propisane lokacije na kojima se takvi sadržaji mogu graditi. Nedavno je INA otvorila dvije moderne pumpe na Graničnom prijelazu Bijača, kakve ne postoje čak ni u Hrvatskoj. Planirana je i skora gradnja dvije pumpe na odmorištu u Lepenici. I njih će graditi INA, koja nas je obavijestila da je ovih dana dobila sve potrebne dozvole, tako da će one biti završene prije nove godine. Na njima će biti zaposleno novih 30 ljudi. Planirano je i jedno odmorište na Buni, na dijelu kad idete od Počitelja prema Mostaru. Tu nije planirana gradnja benzinske pumpe, ali će biti sadržaja koji će korisnicima omogućiti ugodan predah. Na tom odmorištu će i lokalno stanovništvo moći prodavati svoje proizvode. I na odmorištu Kravice idejno rješenje je ponudila INA. Tu će graditi benzinsku pumpu, ali će gradnja početi naredne godine.
FAKTOR: Kako to da sve pumpe gradi INA?
SALČIN: Na konkurs koji smo raspisali za gradnju četiri pumpe na dvije lokacije, Bijača i Lepenica, javila se samo INA. Interes je u jednom trenutku pokazala i Hifa, ali je odustala. Iako i ja i cijela uprava preferiramo domaće kompanije, nijedna domaća firma nije bila zainteresirana za gradnju pumpi.
FAKTOR: Pojedini korisnici tvrde da je putarina za korištenje autoputa u BiH najveća u regionu. Je li to tako?
SALČIN: To je samo mit i to nije tačno. Cijena je 10 feninga po kilometru, plus PDV. Uostalom, ko želi lako može provjeriti koliko putarina iznosi u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji.
FAKTOR: Postoje pravni subjekti koji su oslobođeni plaćanja putarine, ali za čiji prolazak kroz naplatne kućice Autoceste moraju plaćati PDV. Koliko godišnje platite PDV-a za korisnike koji su oslobođeni plaćanja putarine?
SALČIN: Uredbom Vlade FBiH imamo 13 službi i kategorija koje su oslobođene plaćanja putarine, kao što su invalidi, policija, vatrogasci, razne institucije i slično. Na godišnjem nivou iznos neplaćene putarine po ovom osnovu je oko milion maraka. Na taj iznos mi plaćamo PDV u iznosu od oko 170.000 maraka. Povećanjem dužine izgrađenog autoputa taj iznos će biti i veći. Mi smo se obratili Vladi i Ministarstvu finansija tražeći da još jednom preispitaju ovu odluku i reduciraju broj kategorija. Primjera radi, u Hrvatskoj je samo nekoliko kategorija oslobođeno plaćanja, a u Sloveniji nije niko oslobođen, nego je država pronašla modus da se odeđenim službama putem izdvajanja iz budžeta namire ti troškovi.
Očekujemo povećanje akciza do jeseni
Uvjet za dobijanje novih kredita za gradnju autoputa je povećanje akciza. Nedavno je, na zahtjev zastupnice Dušanke Majkić, odgođena rasprava o povećanju akciza u državnom parlamentu. Pitali smo Salčina koliko će ovo usporiti dalju gradnju autoputa.
– Mi trenutno nismo uvjetovani akcizom. To se odnosi na radove koje trenutno obavljamo, kao i na dionicu na jugu koju ćemo dodijeliti u narednom periodu. Međutim, svi ostali projekti koje planiramo su uvjetovani povećanjem akcize, tako da se nadam da će prije jeseni biti usvojeno povećanje akciza – kazao je Salčin.
Uposlenici će morati znati engleski jezik
Prije dolaska na dužnost direktora JP Autoceste FBiH Đenan Saličin je bio direktor jedne privatne kompanije, koja nije imala dodirnih tačaka sa građevinarstvom. Pitali smo ga koliko mu je to otežalo obavljanje sadašnje funkcije.
– Prije dolaska na ovu dužnost održao sam nekoliko sastanaka sa izvršnim direktorima. U narednom periodu ćemo raditi na izgradnji horizontalnog upravljanja. Pimjera radi, ljudi koji rade na naplatnim kućicama, sa kojima se korisnici zapravo najviše susreću, morat će biti na usluzi vozačima u smislu da im daju podatke o udaljenosti do većih centara, morat će poznavati engleski jezik i slično – izjavio je Salčin.
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.