Britanska stjuardesa Kris Major radila je u zrakoplovstvu više od dvije decenije. Svjedočila je kako industrija pati i oporavlja se nakon 11. septembra, SARS-a i drugih nedaća.
Sada je Major na prvoj crti onoga što smatra najgorom krizom u zrakoplovstvu do sada: haos u putovanjima kojeg smo svjedoci ovog ljeta. Major, koja obnaša funkciju predsjedateljice Zajedničkog odbora zrakoplovnog osoblja Evropske federacije transportnih radnika, a koji predstavlja evropske stjuardese i pilote, kaže da se letačko osoblje bori kao nikad ranije.
“Ovo je potpuno neizdrživo kao posao koji treba raditi”, kaže Major za CNN Travel.
Dok se putnici u velikom broju vraćaju putovanjima avionom nakon pauze uzrokovane pandemijom, zračne tvrtke i zračne luke diljem svijeta bore se da usklade ponudu s potražnjom.
Rezultat su otkazani letovi, zagubljena prtljaga, a putnici gube povjerenje u avio industriju u cjelini. Prema Krisinom mišljenju, to je “apsolutno neorganizirano”.
S njom se slažu stjuardese diljem svijeta.
“Nedostatak osoblja, kašnjenja, otkazivanja, gubitak prtljage – mislim da je to vrlo teška situacija za sve”, kaže stjuardesa Lufthanse sa sjedištem u Njemačkoj Daniel Kassa Mbuambi za CNN Travel.
“Dogodila se neka vrsta sloma za koju vjerujem da je se mogla spriječiti”, kaže američka stjuardesa Allie Malis.
Prva linija na nebu
Kad su letovi zaustavljeni u prvim sedmicama pandemije, većina zrakoplovnih kompanija i zračnih luka poslala je na odmor ili otpustila mnoge radnike. Mnogi su prijevoznici veći dio posljednje dvije godine imali malo osoblja, u odnosu na ranije.
Sada se potražnja za putovanjima vratila, a industrija se bori da sustigne potražnju i ponovno zaposli djelatnike. Za stjuardese, ovo je “vrlo teška situacija”, kaže Kassa Mbuambi iz Lufthanse, koja je također predsjednica njemačkog sindikata stjuardesa UFO.
“Posada zna spavati u zračnim lukama”, priča Allie Malis.
Malis, koji je predstavnica za vladine poslove u Udruženju profesionalnih stjuardesa, sindikatu koji zastupa zračnu posadu American Airlinesa, također opisuje “neugodne” situacije u kojima posada, koja kasni na dolaznim letovima, juri zračnom lukom kako bi obavila svoj sljedeći posao.
“Ponekad se putnici raduju što dolazite jer to znači da će njihov avion poletjeti ili čak budu uznemireni – misle da ste vi krivi što je let odgođen jer ne možete raditi dva leta odjednom, iako sam sigurna da bi zrakoplovne kompanije željele da možemo”, kaže ona.
Stjuardese kažu da ovakve situacije, zajedno s nepredvidivim rasporedima, uništavaju psihičko i fizičko zdravlje posade.
“Razine oboljevanja su porasle, razine umora su porasle, ne zato što stjuardese odbijaju letove ili se bune na bilo koji način. Samo se ne mogu nositi s tim – jednostavno se ne mogu nositi sa stalnim promjenama”, kaže britanska stjuardesa Major.
Kada zrakoplovne tvrtke sugeriraju da su trenutni problemi uzrokovani izostankom osoblja, to je obeshrabrujuće, kaže Malis.
“Pomalo je uvredljivo da se nas optužuje za bilo kakvu vrstu nedostatka radne snage ili operativnog lošeg upravljanja, jer zrakoplovne tvrtke nisu adekvatno planirale”, dodaje ona.
“Stjuardese su maksimalno iscrpljene, rade najdulje dane koje smo imali, s najkraćim razdobljima odmora preko noći koje smo imali i od toga se razbolite, to dovodi do iscrpljenosti i umora i slabi vaš imunološki sustav.”
Malis kaže da je American Airlines nedavno ukinuo politiku izostanka s posla koja je članove posade izlagala disciplinskim mjerama ako su uzeli dopust povezan s Covidom.
Glasnogovornik te zrakoplovne kompanije nije komentirao ovu promjenu, ali je rekao da je “briga o našim članovima posade u svakom trenutku, uključujući i dok su daleko od kuće, prioritet”.
Predstavnik American Airlinesa rekao je da zrakoplovna tvrtka nije upoznata s nedavnim izvještajima da članovi posade znaju spavati na aerodromima.
Glasnogovornik Lufthanse rekao je da zrakoplovna industrija u cjelini “pati od manjka osoblja, što je posebno vidljivo tokom razdoblja najvećeg prometa”.
Procvat putovanja nakon pandemije bio je “očekivan – ali ne u ovom intenzitetu”, dodao je glasnogovornik Lufthanse. Lufthansa je nedavno otkazala niz ljetnih letova, a glasnogovornik je izjavio kako je cilj bio smanjiti broj otkazivanja tokom dana.
Dok je odsustvo povezano s Covidom i umorom doseglo 30 posto među Lufthansinim osobljem na aerodromu, njemački zračni prijevoznik tvrdi da je odsustvo posade i pilota “znatno niže, jednoznačno”.
Visoko.co.ba/klix.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.