Šta medijski sadržaji namijenjeni za mlade nude?

Pregled omladinskih programa na javnim TV i radio stanicama u BiH.

Omladinski programi su generalno slaba tačka javnih medijskih kuća. Od 23 analizirana televizijska kanala, samo dva imaju posebnu redakciju programa za djecu i omladinu, BHT i FTV. RTRS nema posebne redakcije za mlade, već jednu u kojoj su združeni kultura, obrazovanje, djeca i omladina. 

Od 63 radio stanice, njih deset radio stanica koje bi se, posmatrano u širokim granicama, mogle okarakterisati kao omladinske.

Ipak, sadržaj koji mladima nudi internet bez konkurencije je, ako se pravilno koristi.

Analiza programa koje su javne bh. radijske i televizijske stanice namijenile djeci i omladini, gdje smo mapirali specijalne emisije koje djeci i omladini na edukativan, privlačan i shvatljiv način govore o politici, historiji, izborima i drugim temama koje se, uobičajeno, smatraju temama za odrasle, uključila je program 23 televizijska kanala, kao i program 68 radio stanica. To su, prema aktuelnim spiskovima Regulatorne agencije za komunikacije BiH sve javne TV i radio stanice u državi, drugim riječima – sve čiji se program, manje ili više, finansira sredstvima građana.

Metodologija je uključivala pregled sedmičnog programa, kao i traženje omladinskih emisija na web stranicama medijskih kuća, kao i kroz širu internet pretragu. 

Šta ima na televiziji?

Na 23 televizijska kanala u Bosni i Hercegovini, dođe šest koji emituju kakvu bilo emisiju za mlade, a neke javne televizije, poput RTV Jablanica i RTV KD u prethodnih nekoliko godina emitovale su omladinske emisije “Studentski impuls” i “Život mladih”.

Većina ovih kanala ima svoju web stranicu, najčešće u obliku informativnog portala, na kom se ne mogu pronaći osnovne informacije o televizijskom programu što ga emituju – niti ima pregleda programa, niti odjeljka koji bi predstavio emisije što ih ta televizijska kuća proizvodi. Pojedine među njima godinama nisu ažurirane, pa se može zaključiti kako su javne televizijske kuće u Bosni i Hercegovini zaostale u svakom segmentu moderne televizije. 

Ukupan broj pronađenih televizijskih emisija za mlade iznosi osam: “Impuls znanja” i  “Perspektiva” na RTV Vogošća, “TVSA mladima” na TVSA, “RevolTucija” na tuzlanskom TV7, “Hayd u park” na FTV”, “Dileme”, “Thinking box” i “Nova avantura” na BHT. 

RTV Vogošća proizvodi i emituje emisiju “Impuls znanja”. Formatom, izgledom i dužinom trajanja, ova emisija više podsjeća na neki politički informativni magazin, u kom umjesto političara pričaju profesori, asistenti i drugi ljudi uključeni u organizaciju obrazovnog sistema, tako da je njena edukativnost više usmjerena ka nastavnicima i predavačima, dok mladi tu nemaju puno za vidjeti i čuti – ono što do njih treba doći kao kratko i jasno, ovdje je ispričano kroz duge intervjue, sa obiljem detalja za koje školarci tradicionalno nikada nisu bili zainteresirani. Može se reći da se u ovoj emisiji oslikava se jedan širi problem bosanskohercegovačkog društva kad je riječ o brizi za mlade, a to je da se mlade smatra skupinom koja na neki način nema pravo glasa, čak ni kad se radi o njima samima.

Regionalni TV serijal o mladima i njihovim problemima “Perspektiva”, osim na RTV Vogošća, emituje se i na TV Zenica i TVSA. Producent ove emisije je Mebius Film, u saradnji sa Radijem Slobodna Evropa, The National Endowment for Democracy (NED) i Udruženjem “Obrazovanje gradi BiH”, a emituje se regionalno, na tridesetak TV stanica. U ovoj emisiji mladi iz regije pričaju o problemima s kojima se nose zbog politike, poslije čega stručnjaci iz političkih nauka komentiraju njihovu priču, te se može uzeti i kao privlačna omladini, jer mladi govore sa mladima, i kao edukativna, jer stručni komentari pomažu da se ista ta omladina bolje osvijesti u vezi sa problemima s kojima je suočena.

TVSA, pored emisije “Perspektiva”, ima i rubirku “TVSA mladima”, koja se emituje u okvirima emisije “Sarajevska špica.” Rubrika je realizirana na način da se uspješni mladi ugošćavaju u studiju, gdje se predstavljaju njihova dostignuća, projekti na kojima rade i slično, tako da sadržaj prvenstveno ima informativnu notu.

Tuzlanska TV 7 ima emisiju “RevloTucija”, koju proizvodi u saradnji sa omladinskim pokretom “Revolt” iz Tuzle.  U ovoj emisiji mladi ljudi govore o omladinskom aktivizmu i predstavljaju aktuelne projekte iz istog, tako da je prisutna i informativna i edukativna nota. 

“Hayd u park” je omladinska emisija satirično-edukativnog karaktera, u kojoj se ismijava postojeća situacija i predstavljaju nevladini projekti. Proizvodi je Fondacija za kreativni razvoj iz Sarajeva, a poznata je po tome što se već dugi niz godina emituje na FTV-u.

BHT ima emisiju “Dileme”, dijaloški magazin kog uređuje i vodi ekipa Omladinskog programa BHT-a. Dileme pružaju edukativni sadržaj o aktuelnim temama, kroz razgovor sa mladim stručnjacima.

Još jedna BHT-ova emisija za mlade jeste “Thinking box”, u kojoj se predstavljaju umjetnici, sportisti, društveni aktivisti i drugi zanimljivi mladi ljudi. Pored “Dilema” i “Thinking box”, BHT ima i emisiju “Nova avantura”, koja predstavlja bosanskohercegovačku historiju u pozitivnom svjetlu. Emisija prikazuje spomenike prošlosti i o njima razgovara sa historičarima, arheolozima i drugim stručnim licima, te se može reći da je napravljena tako da je razumljiva svim generacijama, pa je stoga smatramo i omladinskom emisijom.

Slušaju li mladi ljudi radio?

Od šezdeset i tri radio stanice čiji je program bio predmet analize, pronađeno je trinaest emisija na deset radio stanica koje bi se, posmatrano u širokim granicama, mogle okarakterisati kao omladinske. Pronađeno ih je još nekoliko, ali s obzirom da ih nema u programskim šemama, niti se na internetu mogu naći izdanja od ove godine, nisu uvrštene u ovaj spisak. 

Radio Tomislavgrad ima tako emisiju “Radio knjižnica”, koja se emituje svakog petka. Čitanjem odlomaka iz domaće i svjetske književnosti, kao i predstavljanjem biografija pisaca i spisateljica, “Radio knjižnica” želi poticati kulturu čitanja, posebno kod mladih ljudi.

Radio Tuzlanskog kantona ima emisiju “Tačka.ba”, u kojoj predstavlja mlade bosanskohercegovačke inovatore, čije priče uvijek imaju edukativnu notu. Više o ovoj emisiji na ovom linku

Dub radio iz Kozarske Dubice nedeljom ima emisiju “Veliki odmor”, čije snimke nismo uspjeli pronaći na internetu, samo termin da se emituje nedeljom od 15 do 16 časova. 

Radiopostaja Orašje subotom emituje dvije emisije, jednu za srednjoškolce – “Srednjoškolski info”, drugu za osnovce – “Školsko zvono”. Snimke ovih emisja nije moguće pronaći na internetu, ali ima ih u programskoj šemi. 

Radio Gračanica ima emisiju posvećenu srednjoškolcima, “Srednjoškolci na talasima”, koja ima informativni i edukativni karakter.

Radio Kupres ima studentsku emisiju “Res Publica”, rezervisanu za političke teme. Emisija ima rubriku “Politološka teorija”, u kojoj se predstavljaju politički teoretičari i njihovo djelovanje. U nedostatku aktuelnijeg, evo primjera jedne emisije iz prošle godine:

Radio Rama, najbliže traženim programima, emituje emisiju “Bosna Srebrena”, koju uređuju franjevci i njihovi saradnici iz medijskog centra “Svjetlo riječi”. Ova emisija, u skladu sa tradicijom bosanskih franjevaca, ima izuzetno edukativnu notu, što se najbolje vidi iz jednog od posljednjih izdanja emisije, u kojoj je tema bio konzumerizam kao pošast savremenog društva. 

https://www.mixcloud.com

Radio Preporod iz Odžaka ima omladinsku emisiju “Tačno u podne”, čiji snimak nije moguće pronaći na internetu. 

Svake druge subote, radio Prnjavor emituje emisiju “Frekvencija mladih”, u kojoj sa gostima razgovaraju na omladinske teme.

BH radio 1 je jedina radio stanica u državi u čijem sastavu postoji i redakcija omladinskog programa, koja proizvodi po jedan sat programa dnevno, pet dana u sedmici, od ponedeljka do petka između 23 i 24 sata. Od deset emisija koje Omladinski program BH radija 1 proizvodi, u edukativnom smislu tri se izdvajaju posebno: “Čuj BiH”, magazin sa pričama mladih iz cijele zemlje, “Infopol”, omladinski informator, te “Slobodni poligon”, emisija bez čvrstog koncepta, ali uvijek uz edukativnu notu. Omladinski program BH radija 1 ima i svoj portal, na kom se mogu naći sve njihove emisije

Internet bez konkurencije

Sve ove emisije, sa televizije i sa radija, teško mogu konkurisati sadržaju za mlade što ga nudi internet. To se najbolje vidi po broju pregleda spomenutih emisija na internetu: rijetkost je da neka dostigne četverocifren broj pregleda, dok petocifren nije uočen niti jednom kroz ovo istraživanje. 

Jedan od uzroka tome svakako je kvalitet emisija, koje se najčešće rade uz minimalne resurse, tako da je krajnji rezultat neatraktivan, nezanimljiv sadržaj, za koji pri tome ima jako malo reklame, pa većina ni ne zna da te emisije postoje. Drugi, možda i veći razlog, jeste taj što su današnje generacije mladih odrasle uz internet, usljed čega se u velikoj mjeri izgubila navika gledanja televizije, a pogotovo slušanja radija. 

U edukativnom smislu, internet je moćnije sredstvo od radija i televizije, pod uslovom da ga se ispravno koristi. Umjesto klasične edukacije, gdje jedna strana samo predaje dok druga samo sluša, internet nudi interaktivni pristup, pa se edukacija pretvara u edutainment, učenje postaje igra i samim tim privlačnije za mlade, koji se po nepisanom pravilu većinom zanimaju više za igru, nego za učenje.

Glavni nedostatak interneta kao sredstva za edukaciju jeste što osim informacija nudi i dezinformacije. Lica nerazvijene medijske pismenosti često postanu žrtve tih dezinformacija, stičući umjesto pravog znanja njegovu iluziju, najčešće u pratnji velikog samopouzdanja, koje u toj situaciji dođe kao benzin na vatru. Zbog toga je podizanje medijske pismenost veliki izazov za današnje novinare. 

Pojedini bosanskohercegovački portali rade sjajan posao kad je u pitanju edukacija mladih. Među njima, po temama koje biraju, po kvaliteti tekstova i informacija, kao provjereno dobri izdvajaju se Prometej.ba, Karike.ba, Mladi075.ba, Mladibl.com, Hocu.ba i Raskrinkavanje.ba.

___

Boris Lalić – media.ba