Danas se navršava 100 godina od rođenja Nigela Knealea, koji je uveliko uticao na film i televiziju 20. stoljeća.
Nakon što je svoju karijeru započeo kasnih 1940-ih kao glumac na radiju, Kneale se ubrzo proslavio kao jedan od najtraženijih pisaca u Velikoj Britaniji, kako za veliki tako i za mali ekran. Njegov rad pokriva niz žanrova, od znanstvene fantastike i horora do britanskih sudopera i političkih drama, postajući nevjerovatan uticaj kroz generacije, pa je tako njegova stota godišnjica proslavljena sezonom njegovog rada u londonskom BFI Southbank.
Foto: BBC
Od mnogih Knealeovih doprinosa britanskoj ekranskoj kulturi, vjerojatno je njegova kreacija televizijskih serijala ‘Quatermass’ za BBC 1950-ih ostavila najdublji trag.
U režiji legendarnog Rudolpha Cartiera, prva serija, ‘The Quatermass Experiment ‘ (1953.), ujedno je bila i prva originalna znanstveno-fantastična drama za odrasle koju je BBC producirao za televiziju. Serijali su usredotočeni na neustrašivog znanstvenika profesora Bernarda Quatermassa, čije je ime inspirirano prezimenom koje je slučajno otkriveno u telefonskom imeniku i astronoma Bernarda Lovella.
U šest epizoda, emitovanih tokom ljeta 1953., ‘Quatermass Experiment’, zahvatio je naciju sa pričom o astronautu koji je donio nešto vanzemaljsko na Zemlju. Danas su još uvijek dostupne samo dvije epizode originalnog serijala, budući da je emisija, kao i ostale TV drame tada, izvođena i emitirana uživo, a ostale epizode nisu snimljene.
Zatim je uslijedio ‘Quatermass II’, emitiran 1955., dok je početna trilogija zaključena 1958. s ‘Quatermassom i Jamom’ – obje epizode su srećom još uvijek prisutne u arhivama BBC-a.
Tokom 1950-ih, serije ‘Quatermass’ serijali pomogli su definirati dramski sadržaj BBC-a. Serijali su bili jedni od najranijih primjera programa uživo.
Biograf Knealea, Andy Murray vjeruje da su serijali postavili nova mjerila za britansku televiziju općenito.
‘Quatermass’ serijali bili su mainstream i popularni. Ovo nije bila ‘žanrovska televizija’. Oni su dokazali da mogu imati široku publiku.” kaže Murray.
‘Quatermass’ je uzeo znanstvenu fantastiku i doveo je do masovne britanske publike, dok je bio inovativan s višekamernim formatima tog razdoblja stvarao je nešto jedinstveno. Ipak, danas se njegov uticaj može vidjeti svuda, od modela serijalizirane drame do tema invazije vanzemaljaca, tajanstvenih vojnih ustanova i nesređenih krajolika.
U stvaranju sveobuhvatnih priča s više epizoda, serijali ‘Quatermass’ bili su pioniri u korištenju melodrame, akcije, napetosti, iznenađujućeg kraja, kao i načina da se ljudi vrate kako bi pratili seriju.
Dok je prva epizoda imala 3,4 miliona gledatelja, njena posljednja epizoda dostigla je blizu 5 miliona.
‘Quatermass’ je pokazao kako bi serijal s vremenom mogao povećati publiku i dokazao BBC-ju da serijalizirana drama zaista djeluje, privlačeći gledatelje (i brzo mijenjajući scene iz sedmice u sedmicu) koji su očajnički željeli znati kako je završila.
‘Quatermass’ se pokazao takvim hitom da su prije emitiranja druge BBC-jeve serije počele filmske adaptacije scenarija, franšiza koja je pokrenula uspješan zaokret legendarnog studija Hammer, prema hororu po kojem će postati poznati. Godine 1955., ‘The Quatermass Experiment’ donio je na velika platna reditelj, Val Guest i preimenovao ga u ‘The Quatermass Xperiment’ kako bi proslavio svoj X certifikat. Slijedili su ‘Guest's Quatermass II ‘1957. i ‘Quatermass and the Pit’, Roya Warda Bakera desetljeće kasnije 1967.
Unatoč popularnosti televizijskih serija, filmovi ‘Quatermass’ ‘Hammer’ imali su još snažniji utjecaj na kulturu, posebno u inostranstvu i SAD-u. “Ljudi poput Stephena Kinga, Joea Dantea, Johna Landisa i Dana O'Bannona odrasli su gledajući ih i obožavali ih”, kaže Murray.
Foto: BBC
Osjećaji prikazani u drami
Kao inspiraciju za ‘Quatermass’ uzet je poslijeratni osjećaj britanskog društva kao i izopačenost istog.
U serijalu je prikazana prepoznatljiva verzija zemlje u poslijeratnom razdoblju, zajedno s obilnim znakovima „Ne ulazi”, sela, koja zapravo nisu bila sela i podzemne željeznice opsjednute đavolskim marsovskim bubama.
“Uzeo je taj osjećaj Engleske koja je sama sebi postala čudna i uspio ga pretvoriti u neku vrstu “moda“, tako da su ljudi mogli nazvati nelagodu koju su osjećali 1950-ih”, kaže pisac i voditelj Matthew Sweet, vatreni obožavatelj Knealeovih djela. “A to je ime bilo Quatermass.”
Taj se osjećaj iskrivljenog društva snažno osjetio u drugom dijelu, ‘Quatermass II’.
Događaj se veže za profesora, koji istražuje prisutnost vanzemaljaca u gradu Winnerden Flats. Meteoriti padaju, a lokalni istraživački laboratorij narastao je do tako sumnjive veličine da je izvorni grad sravnjen s montažnim objektima, prisutni su i brojni radnici nalik zombijima. Ljudi također pokazuju neobične tragove na rukama i ponašaju se sve čudnije. Šta samo raste u velikim zidovima istraživačkih laboratorija?
“Quatermass podiže kamen i pokazuje što se krije ispod kulture koju zauzimamo”, sugerira Sweet. “To Englesku čini pogodnim mjestom za posjete vanzemaljcima. Mislim da su Kneale, kao i John Wyndham, učinili Englesku pogodnim okruženjem za transformaciju.” Knealeovi vanzemaljci se često ponašaju čudno, kao kod kuće, u svom novom okruženju, spremni transformirati otrcanu Englesku 1950-ih za svoje neopisive svrhe.
Treća serija, „Quatermass and the Pit“, pružila je još neobičniju perspektivu svakodnevnog života u Britaniji 1950-ih. Vanzemaljci u ovoj seriji ponovno su pronašli put do Engleske, ali ovaj put dolazi do jedinstvenog obrata: Marsovci su, pokazalo se, možda bili na Zemlji prije nas, a možda smo mi ti koji smo vanzemaljci. Emitiran 1958. godine, utjecaj Knealeovog trećeg dijela može se vidjeti u velikom broju televizijskih emisija, posebno u serijama Doktor Who iz 1970-ih s Jonom Pertweejem u glavnoj ulozi, koje su bile vezane za zemlju i bavile se sličnim narativima paravojnih organizacija koje štite Britaniju od vanzemaljaca.
Iskop marsovske letjelice ispod stanice podzemne željeznice ‘Quatermassa’ i njegov tim su jedna stvar. No, način na koji Kneale prikazuje implikacije ovoga je mjesto gdje njegova vještina i utjecaj kao pisca doista dolaze do izražaja. U njegovim rukama, percepcija našeg mjesta u svijetu je pokvarena jer fantastični futurizmi postaju ukleti folklor.
Kroz Knealeovo djelo postoji opći osjećaj folklora. Njegova ‘galaktička zla’ povremeno mogu nagovijestiti strahove od nadolazećeg svemirskog doba, ali često se čine drevnim i proganjajućim. Ovi osjećaji mogu biti prividno povezani s drugim planetama, ali također mogu otkrivati naše unutarnje strahove i misli.
Foto: BBC
Često se sukob običnog s neobičnim uzima kao ključno nasljeđe ‘Quatermassovih’ priča. Posebno se osjeti utjecaj ovog serijala na znanstveno-fantastičnu i žanrovsku televiziju koja je ubrzo uslijedila.
Utjecaj ovog serijala može se vidjeti npr. u „Osvetnicima“, u ‘Doctor Who’ i ‘The Avengers’, čudne atmosfere ‘Quatermassa’ mogu se pronaći u mnogim drugim serijama od ‘Doomwatcha’, ‘Crnog ogledala’ do ‘Dosjea X’. Popis bi se mogao nastaviti.
Duhovi koje je ‘Quatermass’ prizvao progone nas do danas, a Knealeove serije još uvijek su nedvojbeno jedan od najvažnijih televizijskih događaja u historiji medija.
Visoko.co.ba/federalna.ba/BBC
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.