Profesionalni mediji ključni u donošenju kvalitetne odluke građana tokom izbora

Promocija priručnika za novinare “Izbori: Velika šansa i još veća zamka”.

media.ba

Nema demokratije bez slobodnih medija, a njihova uloga u informisanju građana ključna je za donošenje kvalitetne odluke za koga glasati, poruke su učesnika diskusije o medijskom izvještavanju o izborima koja je uslijedila u sklopu online promocije priručnika za novinare „Izbori: Velika šansa i još veća zamka“ autora Nenada Pejića a u izdanju Mediacentra Sarajevo.

Kao dugogodišnji urednik nekadašnje Televizije Sarajevo i Radija Slobodna Evropa, Pejić je predstavio priručnik kao uputstvo kako bi se profesionalni mediji i novinari trebali ponašati u praćenju izbora, s brojim primjerima i praktičnim savjetima.

„Potpuno je pogrešno imati samo jedan dokument koji pokriva pravila praćenja izbora, pa sam sugerirao da ima nekoliko tih dokumenata koje treba naravno unaprijed pripremiti. Jedno je pravilo praćenja kampanja, onda posebna pravila sa sučeljavanje kandidata i onda, a to se često zaboravi, pravila u emitiranju reklama“, rekao je Pejić.

Direktor Mediacentra Sarajevo, Boro Kontić, u uvodu promocije je podsjetio i na to da je ova organizacija još 1996. godine izdala prvi priručnik o medijima i izborima te da je u poređenju s tim periodom, danas i dalje u određenoj mjeri prisutna ratna retorika tokom predizborne kampanje, čak i za ovogodišnje lokalne izbore u BiH.

Izdavanje priručnika „Izbori: Velika šansa i još veća zamka“ podržala je Vlada UK kroz projekt “Promoviranje medijske i informacijske pismenosti i jačanje nezavisnih medija na Zapadnom Balkanu“ koji implementiraju Albany Associates i Mediacentar Sarajevo. U online promociju se uključio i britanski ambasador u BiH, Matthew Field, koji je naglasio da je odgovornost medija da osiguraju profesionalno i objektivno izvještavanje o izbornom procesu velika, te da medijski izvještaji građanima pomažu da donesu odluku za koga će glasati.

„Uloga medija u izbornom procesu je velika, ključna, rekao bih, a to je naročito slučaj u vremenima kada postoje ograničenja okupljanja i kretanja“, rekao je Field i dodao da mediji u predizbornom periodu moraju osigurati kvalitetnu javnu diskusiju o pitanjima koja su relevantna za građane, kao što je potrošnja lokalnih budžeta, kvalitet zdravstva i obrazovanja, te osigurati veću rodnu ravnopravnost, kako bi se čuo i glas kandidatkinja. „Želim se zahvaliti svim novinarima i medijskim djelatnicima koji u ovom izrazito teškom periodu pandemije nastavljaju predano raditi i rizikovati svoje zdravlje i zdravlje bližih kako bi svi mi bili adekvatno informisani“, naglasio je Field.

Upravo su o iskustvima rada u redakcijama profesionalnih medija u Bosni i Hercegovini i o praksama i problemima s kojima se redakcije susreću tokom predizborne kampanje, naročito u vremenu pandemije, govorile Sandra Gojković Arbutina, glavna i odgovorna urednica Nezavisnih novina i Zerina Ćosić Vrabac, glavna i odgovorna urednica Informativnog programa O kanala, televizije koja pripada Oslobođenje grupaciji.

Gojković Arbutina je naglasila da se stanje drastično promijenilo od prije deset godina, te da je najveći limit nedostatak i odlazak kadrova.

„Kada smo 2004. pratili lokalne izbore, imali smo takvu redakciju da smo uspjeli u skoro svih 150 općina u BiH da kontaktiramo svakog kandidata… Sadašnji kapaciteti Nezavisnih su takvi da smo uspjeli nekih 10 intervjua da napravimo, koliko smo uspjeli da se organizujemo, što zbog pandemije, što zbog nedostatka ljudi“. 

Naglasila je i da se kampanja zbog pandemije preselila na društvene mreže zbog čega su političke stranke smanjile komunikaciju s medijima čime kandidati izbjegavaju da odgovaraju na nezgodna pitanja.

Pandemija COVID-19 je znatno uticala i na rad televizijskih stanica, kaže Ćosić Vrabac, i podsjeća kako je upravo na društvenim mrežama predizborna kampanja krenula i ranije nego je zvanično najavljena.

„Jako nam je teško organizirati predstavljanje kandidata, a da to bude izbalansirano. Jako nam je teško obezbijediti sliku zato što već neke političke partije imaju jako razvijene društvene medije, imaju sliku koja je kvalitetna na njihovim online platformama, televizična, a neke od političkih partija imaju samo informaciju a nemaju sliku i problem je kada mi pravimo neke hronološke preglede kampanje, ne možemo obezbijediti taj balans a da bude televizičan“.

U online promociji i diskusiji je učestvovao i Dario Jovanović, direktor projekta Koalicija Pod lupom, koja će 15. novembra na lokalnim izborima imati 3.000 posmatrača na izbornim mjestima. Koalicija Pod lupom je do sada zabilježila 880 različitih izbornih nepravilnosti, a većina je, kako govori Dario Jovanović, vezana za neke „tradicionalne načine varanja“, kao što su zabranjena, preuranjena kampanja, rad službenika u kampanjama i zloupotreba javnih resursa.

„Dvije nepravilnosti koje su obilježile ovaj izborni period jesu zloupotreba ličnih podataka, krađe identiteta građana za glasanje putem pošte, jedan proces koji je po meni u potpunosti kompromitovan, i sljedeća je trgovina mjestima u biračkim odborima“, rekao je Jovanović i dodao da su do sada zabilježili 50 slučajeva pristrasnog medijskog izvještavanja i 25 opština i gradova u kojima su zabilježeni pritisci na medije i nevladine organizacije što je trend rasta u odnosu na prethodne izbore.

Online događaj je vodila Elvira Jukić-Mujkić, glavna i odgovorna urednica Media.ba, online izdanja Mediacentra Sarajevo gdje je priručnik dostupan u PDF izdanju. U narednom periodu biće dostupno i štampano izdanje.

Objavu ove publikacije je podržala Vlada UK kroz projekt “Promoviranje medijske i informacijske pismenosti i jačanje nezavisnih medija na Zapadnom Balkanu“ koji implementiraju Albany Associates i Mediacentar Sarajevo. Stavovi izneseni u ovoj publikaciji ne odražavaju nužno i stavove Vlade UK