Prof.dr. Ljevaković: Pandemija nije opravdan razlog za odgađanje posta

Zamjenik reisu-l-uleme Islamske zajednice (IZ) u Bosni i Hercegovini i fetva-i-emin prof.dr Enes ef. Ljevaković u razgovoru za Preporod.info kazao je da je post idealna prilika da osnažimo i produbimo naše vjerovanje i ispravno djelovanje, da povratimo izgubljeni optimizam, osjećanje pravog smisla i vrijednosti života, da očistimo duše od poroka i nevaljalština, jezike od ružna govora, ruke od nasilja.

Između ostalog, podsjetio je da je u Časnom Kur’anu tačno propisano ko je obavezan postiti, kao i ko može koristiti olakšice u ovom mjesecu. Fetva-i-emin prof.dr. Ljevaković je, u skladu s novonastalom situacijom zbog korona virusa, pojasnio da pandemija “sama po sebi nije opravdan razlog za odgađanje posta”.

– Post je kao stroga islamska obaveza (farz) propisan u Kur’ani-kerimu u suri El-Bekare: “O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili”. Ova obaveza se odnosi na svakog punoljetnog i uračunljivog muslimana i muslimanku. Osobi koja je bolesna ili na putovanju data je olakšica u vidu prolongiranja posta do ozdravljenja, odnosno povratka s putovanja. Na ovo ukazuje 184. ajet sure El-Bekare: “…a onome od vas koji bude bolestan ili na putu – isti broj drugih dana…”. Osobe koje jedva podnose post zbog neizlječive, trajne bolesti ili zbog duboke starosti propisana je fidja (iskup) kao alternativa postu, tako da za svaki propušteni dan posta nahrani jednog siromaha, kako se navodi u Kur’anu u istom ajetu: “…Onima koji ga jedva podnose – otkup je da jednog siromaha nahrane. Ako drage volje da više, za njega je bolje. A bolje vam je, neka znate, da postite”. Ovi kur’anski ajeti na sažet način govore o osnovnim propisima posta – navodi Ljevaković.

Pojašnjava da je u njima bolest označena kao opravdan razlog da (bolesna) osoba odgodi post do ozdravljenja, a poslije ramazana da naposti propuštene dane.

– Na osnovu ovog i brojnih drugih ajeta i hadisa, nedvosmisleno se može zaključiti da islam svojim propisima štiti zdravlje i život čovjeka. Ajet je odredio bolest, a ne strah od moguće bolesti, razlogom za odgodu posta. Prema tome, pandemija, koja evo i drugu godinu zaredom u značajnoj mjeri blokira brojne životne aktivnosti, uključujući i vjerske obrede i manifestacije, naročito one koji se obavljaju u džematu, sama po sebi nije opravdan razlog za odgađanje posta. Čak i osoba koja je pozitivna na COVID-19, ukoliko nema jasnih simptoma bolesti, treba postiti, izuzev u slučaju da joj je ljekar propisao obaveznu terapiju koju mora uzimati tokom dana. Ako terapiju može uzimati nakon iftara, nema razloga da ne posti. Strah od eventualne bolesti nije dovoljan razlog za navedenu olakšicu – istakao je Ljevaković.

Kada bi se uzimala u obzir mogućnost strah od oboljenja, niko ne bi bio obavezan postiti, kaže Ljevaković, koji ukazuje da su “medicinski potvrđene brojne zdravstvene koristi posta, njegov pozitivan učinak na fizičko i mentalno zdravlje ljudi”.

– “Post je štit” – naglasio je Vjerovjesnik, a.s.. Štiti od grijeha, ali i prevenira mnoge fizičke i mentalne bolesti. Prema tome, post je općenito koristan za zdravlje čovjeka. U slučaju da postač, zbog prenapornog rada ili nekog drugog razloga, osjeti ozbiljnu tegobu ili jaku slabost, može prekinuti post i napostiti propušteni dan. “Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoća imate” – kaže Stvoritelj u kontekstu govora o postu i njegovim propisima. Treba uvijek imati na umu da Allah dž.š. najbolje zna svačije stanje i Njega nije moguće obmanuti. Zato post, kao nevidljivi ibadet, i jeste okarakterisana kao tajna između roba i Rabba. Zbog takvog karaktera posta Svevišnji za njega posebno nagrađuje, mimo uobičajenih vrijednosnih kriterija – navodi Ljevaković.

Dotakao se i pitanja vakcinacije kao zaštite od korona virusa za vrijeme ramazana.

– Što se tiče moguće vakcinacije protiv virusa COVID-19 tokom mjeseca ramazana, tj. tokom samog posta, ona neće pokvariti post, poput primanja injekcija, koje, također, prema odabranom mišljenju savremene uleme, ne kvare post, izuzev infuzije, jer se njome unosi hrana i tečnost u organizam. Ovo je i stav Akademije islamskog prava pri Organizaciji islamske konferencije (sada Organizacija za islamsku saradnju) koji je usvojen na Desetom zasjedanju – ističe Ljevaković.

Ukazuje da bez obzira na tešku situaciju i probleme koje je uzrokovala pandemija, ali i neki drugi faktori, poput bolesti, nezaposlenosti, ekonomske stagnacije, socijalne izoliranosti, usamljenosti, neostvarenih želja i ambicija i sl., vjernik nikada ne smije pasti u očaj i ne smije gubiti nadu u Božiju milost i pomoć.

– Očaj i gubljenje nade svojstva su onih koji ne vjeruju, ili onih čija je vjera posve oslabila. Vjernici trebaju biti svjesni da su iskušenja sastavni dio života. Na ovo ukazuju i riječi Svevišnjeg: “Mi vas stavljamo na kušnju i u zlu i u dobru i Nama ćete se vratiti”. (El-Enbija’, 35) To što neko vjeruje, ili tvrdi da čvrsto vjeruje, ne znači da neće biti iskušavan različitim iskušenjima i nevoljama. Svevišnji o tome kaže: “Misle li ljudi da će biti ostavljeni ako kažu: “Mi vjerujemo! I da u iskušenje neće biti dovedeni”. Iskreno vjerovanje daje smisao životu pa i životnim nevoljama, nedaćama i kušnjama. Vjera pruža utjehu i nadu. “Pomoć potražite u strpljivosti i namazu!” – poručuje nam naš Gospodar. Mubarek ramazan sa svojim blagodatima, ibadetima, posebno ibadetima namaza, posta, zekata, sadekatu-l-fitra, radostima iftara, sehura, zikra, druženja, porodičnim okupljanjima, solidarnosti i brizi o onima kojima je pomoć potrebna, džematu i Zajednici, idealna je prilika da osnažimo i produbimo naše vjerovanje i ispravno djelovanje, da povratimo izgubljeni optimizam, osjećanje pravog smisla i vrijednosti života, da očistimo duše od poroka i nevaljalština, jezike od ružna govora, ruke od nasilja – kaže Ljevaković.

Savjetuje da nam uvijek na umu trebaju biti riječi našeg Vjerovjesnika a.s.: “Začudno je stanje vjernika: Ako ga zadesi kakvo dobro zahvali Allahu i bude mu dobro. A ako ga zadesi kakva nedaća, osaburi i na kraju bude dobro po njega. Tako se dešava samo vjerniku.”

Neka svjetlost ramazana obasja naše duše i domove, neka unese toplinu i povjerenje u međuljudske odnose, mir i sigurnost u našu domovinu – poručio je fetva-i-emin i zamjenik reisu-l-uleme prof.dr. Ljevaković.

(A.N./Preporod.info)