Predsjednik Odbora za političke nauke Mirko Pejanović je istaknuo da njihov pristup nije aktuelno-politički, već naučno-stručni i u znatnoj mjeri ima i etički pristup.
“Izvršili smo određenu pripremu i imamo prijedloge za reformu izbornog zakonodavstva”, kazao je Pejanović, ističući prije svega nužnost izmjene Izbornog zakona BiH kojim bi se omogućili lokalni izbori u Gradu Mostaru.
Podsjetio je da Grad Mostar ima Odluku Ustavnog suda BiH po kojoj treba promijeniti i zakonske osnove za izbor Gradskog vijeća.
“Danas smo mislili da to stavimo u fokus i da se obratimo s našim prijedlozima i inicijativama Parlamentarnoj skupštini BiH, demokratskoj javnosti i međunarodnim institucijama, posebno OSCE-u i Vijeću Evrope”, naveo je Pejanović.
Ustvrdio je da se u Mostaru “grubo krše ljudska prava, prije svega pravo građana na lokalnu samoupravu, pravo da odlučuju o razvoju svoje lokalne zajednice, a time i odredbe Evropske povelje o ljudskim pravima i građanskim slobodama”.
“Pošto je vrijeme odmaklo, a primakli su se lokalni izbori, mi zagovaramo da ukoliko parlamentarne stranke koje su najodgovornije, a to su HDZBiH i SDA kad je u pitanju Mostar, ne mogu doći do konsenzusa o provođenju lokalnih izbora, da to učini visoki predstavnik međunarodne zajednice radi zaštite građanskih i ljudskih prava”, istaknuo je Pejanović.
Po njegovim riječima, došlo je do zamjene teza jer se traži rješenje za unutrašnju organizaciju grada, da li će biti jedinstven ili s općinama, a “to nije na dnevnom redu, to nije zadaća od Ustavnog suda“.
Naveo je da, također, u prijedlogu za reformu izbornog zakonodavstva zagovaraju nekoliko važnih pitanja, u kontekstu integracije BiH u EU i usvajanja novih standarda i u pogledu izmjene Ustava i u pogledu izmjene izbornog zakonodavstva.
“To su pitanja presude Evropskog suda za ljudska prava u predmetu ‘Sejdić-Finci’, problem manjina u BiH, pitanje izbora delegata u Dom naroda FBiH, gdje bi se spriječilo ili preveniralo sadašnje stanje u kojem jedan klub ne može da se popuni, a to je Klub srpskog naroda”, kazao je Pejanović.
Zagovaraju i da se otvori pitanje promjene broja izbornih jedinica za izbor Parlamentarne skupštine BiH, “tako što bi one bile višenacionalne i tako što bi, a to podrazumijeva i promjenu Ustava, parlament BiH umjesto sadašnjih 42 imao oko 100 poslanika”.
Smatra da treba otvoriti i pitanje izbornog cenzusa, dodajući da bi vrijedilo razmišljati da se uvede izborni prag od pet posto.
Profesor Kasim Trnka je kazao da je Izborni zakon, koji je donesen 2001. godine, do sada promijenjen 19 puta, ali “nikada nije zahvatio ključne probleme i uvijek su to bile neke tehničke, kozmetičke promjene”.
Dodao je da se i sada Interresorna radna grupa za izmjenu izbornog zakonodavstva bavi više kozmetičkim promjenama, a “ona ključna pitanja opet prepušta političarima“.
“To znači da Mostar i odluku ‘Sejdić-Finci’ ostavlja za neka druga vremena, odnosno za političke elite koje će, izvan parlamenta, izvan parlamentarnih struktura odlučivati o tome”, naveo je Trnka.
Po njegovim riječima, i presudom Evropskog suda za ljudska prava je posebno naglašeno da se BiH mora odmaknuti od Dejtona i ići na evropska rješenja u pogledu izbornog zakonodavstva.
“Kad se pogledaju evropski standardi, mi smo u nizu elemenata izbornog zakonodavstva ispod ili kontra tim evropskim standardima”, kazao je Trnka.
Istaknuo je da Evropska konvencija o ljudskim pravima podrazumijeva jednakost građana i da se sada mora krenuti iz jednog u drugi koncept ustavnog uređenja.
“Nažalost, postojeće političke elite su izrasle na dejtonskom modelu i svaki pokušaj da se nešto ključno promijeni, ustvari dira u njihovu poziciju. U tome vidim osnovni razlog ovakvih sterilnih napora da se dođe do ustavnih promjena”, zaključio je Trnka.
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.