PreporukaOvo je trezor u kojem se čuva najtajniji recept na svijetu

Ovo je trezor u kojem se čuva najtajniji recept na svijetu

U jednoj banci iza debelih betonskih zidova skriva se tajna koje su se brojni ljudi htjeli dočepati u posljednjih 130 godina

Dr. John S. Pemberton prije 133 godine je, točnije 8. svibnja 1866. kreirao napitak za nije ni znao da će promijeniti svijet – i postati najpopularnije piće ikad. Sok u boji karamele ispočetka se prodavao “na čaše” u ljekarni Jacob's Pharmacy u Atlanti. Piće je brzo privuklo kupce, a već 1894. počeli su ga flaširati i distribuirati. Kada je puštena u prodaju, Coca-Cola je sadržavala i kokain i kofein. Kokain je bio dobiven iz lista koke, a kofein iz oraha kole, biljke čiji plod obiluje kofeinom. Budući da na engleskom ove riječi počinju s C i K, po njima je Coca-Cola i dobila ime. No slovo K promijenili su u C iz marketinških razloga. Za ime Coca-Cola zaslužan je Frank M. Robinson, partner Johna S. Pembertona.

Originalnu kopiju formule čuvali su 86 godina u glavnom sefu banke SunTrust u Atlanti. U prosincu 2011. originalna tajna formula premještena je u novi sef koji je izložen u muzeju Svijet Coca Cole u Atlanti, ali u metalnoj kutiji tako da ga nitko ne može vidjeti. To je i prvi put od 1925. godine da je kutija izašla iz sefa. Dugo su kružile priče o tome da puni i pravi recept Coca Cole zna samo dvoje ljudi na svijetu, no javnost je sumnjala kako je riječ io dijelu marketinškog mita. I, je li formula zaista zaključana u trezoru? Apsolutno, piše Vintage News.

Postoje brojne prepreke na putu potencijalnih kradljivaca, a prva je svakako trezor. Iako mnogobrojni turisti svake godine pohode Coca Cola muzej, vrlo mali broj ljudi može ući kroz vrata trezora. Taj je trezor doista opremljen najmodernijom tehnologijom koja ga čini neprobojnim, a nalazi se u kompleksu od preko 8000 kvadrata preko puta slavne ulice Baker.

U muzeju se, osim pogleda u nedostupni trezor, može uživati u kušanju raznih napitaka iz tvornice Coca Cole, a kako obuhvaća i malu punionicu, turisti kući mogu uzeti originalnu pakiranje cole u maloj staklenoj bočici. Jesu li ikada uklonili lišće koke? U Pembertovoj formuli Cola je sadržavala 142 grama kokaina iz lista koke po galonu sirupa, a 1891. Candler je smanjio na desetinu tog iznosa. Procjenjivalo se da čaša Cole sadrži devet miligrama kokaina. Iz sastava je uklonjen 1903. ali ne potpuno. Nakon 1904. tvrtka je počela koristiti ostatke iz procesa ekstrakcije kokaina iz lišća koke, tzv. potrošeno lišće.

Od tada u Coca-Colu se dodaje ekstrakt lišća koke bez kokaina. On se izvlači iz lišća u pogonu tvrtke Stepan u New Jerseyu, koja je ujedno jedina kompanija u SAD-u ovlaštena za taj posao. Kad su promijenili recept na dan su primali 1500 poziva Coca-Cola je godinama vodila bitku s novim colama, pićima sličnima njoj. Početkom 80-ih Pepsi se počeo bolje prodavati u supermarketima. A na testiranjima okusa na slijepo (blind test) potrošači su ocjenjivali Pepsi boljim od Cole. I zato su u Coca-Coli odlučili poboljšati okus. Izbacili su staru Colu i u proljeće 1985. izbacili novu, poboljšanu Colu, nazvanu “New Coke”. Staru Coca-Colu potpuno su izbacili.

Reakcije su bile strašne. Ljudi su bili bijesni, gnjevni, pisali su pisma, protestirali, žalili se da su im ukinuli uspomene na djetinjstvo, da ne mogu zamisliti život bez prave Cole, novine su pisale o ovom fenomenu, a nova Cola je ismijana. Ukupno 400.000 poziva i pisama stiglo je u sjedište tvrtke u Atlanti, a na dan su primali po 1500 poziva. Čak su zaposlili i psihijatra da sluša pozive kupaca i prenosi svoje profesionalno mišljenje direktorima. On je izjavio da su neki ljudi pričali o povlačenju Cole kao o smrti bliskog člana obitelji.

Vodeći ljudi bili su u potpunoj dilemi. Ljudi su na blind testiranjima prije lansiranja radije izabrali Novu Colu i kad su ih pitali bi li radije pili nju ili staru Colu većina ih je rekla da bi, ali da bi im trebalo vremena da se naviknu. Kupci su bili podijeljeni. Prodaja Nove Cole postupno je rasla, no bilo je kupaca koji su potpuno odustali od Cole, nisu htjeli kupovati ni nju, ni novu Colu, a ni Pepsi. Direktori su se bojali kako će reagirati međunarodno tržište. Najbolji marketinški potez ikad Istovremeno, ogroman broj ljudi, pogotovo na jugu SAD-a zahtijevao je povratak stare formule. Bilo je ljudi koji su kupovali velike zalihe Cole iz Europe, onih koji su pokupovali preostale zalihe u svojim lokalnim dućanima, ali i onih, koji su poput Gay Mullinsa iz Seattlea osnovali organizaciju “Old Cola Drinkers”. On je tražio od vodstva tvrtke da ili ponovo pusti u prodaju staru formulu ili da je proda nekom drugom.

Samo tri mjeseca poslije lansiranja Nove Cole, 11. srpnja, vratili su staru formulu u prodaju. Ljudi su bili oduševljeni. Guy Mullins prvi je dobio svoju kašetu originalne Cole, koja se po novom zvala Coca-Cola Classic, ili Coke Classic. Do kraja godine, Cola se bolje prodavala i od Nove Cole i od Pepsija, a samo šest mjeseci poslije prodavala se dvostruko bolje od Pepsija i on je više nikad nije prestigao. Mnogi su poslije propitkivali je li ovo Coca-Cola namjerno napravila kao marketinški trik, no iz tvrtke su uvijek poručivali da nisu, da je to jednostavno bila greška.

Bilo kako bilo, ta greška im se ispostavila kao najbolji i najgori poslovni potez ikad i obično se na fakultetima spominje kao primjer kada se ne treba poigravati s dobro uhodanim brendom.

 

Visoko.co.ba/6yka.com/Express


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE