PreporukaNevjerojatne sudbine najboljih holivudskih haljina

Nevjerojatne sudbine najboljih holivudskih haljina

Kim Kardashian nedavno je izazvala bijes noseći raskošnu suffle svilu koja je nekoć krasila Marilyn Monroe. Ali što se dogodilo s drugim veličanstvenim odjevnim kombinacijama – i zašto nitko nije shvatio njihovu vrijednost koja bode oči?

Njezino nedavno pojavljivanje na Met Gali, u haljini koju je Marilyn Monroe nosila pjevajući Happy Birthday predsjedniku Johnu Kennedyju 1962., pokazalo se posebno razdvojljivim, jer je 41-godišnjakinja razbjesnila ljubitelje kostima zbog toga što mnogi smatraju da je ovo sada više muzejski eksponat nego haljina.

Dizajniran od strane Jean Louisa, prema skici mladog Boba Mackieja, haljina ima više od 2000 kristala ručno ušivenih u souffle svilu, tkaninu koja je u međuvremenu zabranjena zbog svoje zapaljivosti. Monroe je navodno bila ušivena u njega i nosila ga je samo dok je bila na pozornici. Kardashian ju je posudila od Ripley's Believe It Or Not!, koja je kupila odjevni predmet za 4,8 milijuna dolara 2016. godine – što ga je učinilo, kako piše njegova web stranica, “najskupljom haljinom na svijetu”.

Lako zapaljivo… Kim Kardashian u souffle svilenoj haljini Marilyn Monroe. Fotografija: Evan Agostini/Invision/AP

Kakvi god bili vaši osjećaji o Gala-gateu, bijes vas tjera da se zapitate o sudbini drugih željenih – i sve vrednijih – odjevnih kombinacija iz povijesti Hollywooda. Još jedan kostim visokog profila također je nedavno dospio na naslovnice: haljina od ginghama koju je nosila Judy Garland kao Dorothy za Čarobnjaka iz Oza. Za proizvodnju je napravljeno do 10 haljina, a jednu je u svibnju stavilo na aukciju Katoličko sveučilište Amerike, nakon što je pronađena u davno zaboravljenoj kutiji za cipele. Međutim, brzo je uklonjena s dražbe kada je nećakinja oca Gilberta Hartkea, koja je radila na sveučilištu, tvrdila da je njezina. Nije ni čudo što ona tvrdi: očekivalo se da će to biti negdje između 800.000 i 1,2 milijuna dolara.

John Fricke, stručnjak za Oza i Garlanda, kaže da je ovo samo jedna zanimljivost iz filma. Njegovih pet pari rubin papuča također je imalo avanture. Jedan par je u posjedu FBI-a: agencija ih je pronašla nakon što su ukradeni s izložbe 2005. Najljepši par trebao je biti prodan u sklopu aukcije MGM-a 1970., ali su zadržani – zajedno s jednom od haljina – od Kenta Warnera, kostimografa angažiranog da katalogizira serije. “Božjom intervencijom”, kaže Fricke, “na kraju ih je kupio konzorcij holivudskih zvijezda [uključujući] Spielberga i Leonarda DiCaprija.” Ove papuče su zatim donirane Muzeju akademije u LA-u jer, kako kaže Dorothy, nema mjesta boljeg od doma.

Filmska zvijezda Debbie Reynolds stekla je ogromnu kolekciju kostima, počevši od one MGM rasprodaje, gdje je kupila odjeću Elizabeth Taylor od National Velveta, kostim učenice Leslie Caron od Gigi i neke rubin papuče. Ali gdje je ona vidjela blago, drugi u industriji vidjeli su smeće. Kako je njezina kolekcija rasla – naposljetku uključujući crno-bijelu odjeću koju je Audrey Hepburn nosila u My Fair Lady i bijelu haljinu koju Monroe nosi preko otvora za vrući zrak u The Seven Year Itch – opetovano je tražila od Akademije filmske umjetnosti i znanosti da pomogao joj ih sačuvati i izložio neke od svojih djela u svom dugo očekivanom muzeju, ali je uvijek odbijen.

Pronađena u kutiji za cipele… jedna od gingham haljina koje je nosila Judy Garland u Čarobnjaku iz Oza vrijedi do 1,2 milijuna dolara. Fotografija: MGM/Allstar

Reynolds je prodala ključne komade kolekcionarima 2011. Monroeina haljina dosegla je 4,6 milijuna dolara, dok je Hepburnova uzela 3,7 milijuna dolara. Reynolds je umrla 2016., a četiri godine kasnije želja joj je posthumno ispunjena. Akademijin muzej – koji je konačno otvoren 2021., nakon što je prvi put spomenut još 1929. – radio je s Reynoldsovim sinom, Toddom Fisherom, na izlaganju preostalih djela u njezinoj zbirci.

Kostimografkinja koja je postala akademkinja Deborah Nadoolman Landis, koja je surađivala s Reynolds kada je 2013. kurirala izložbu holivudskih kostima V&A, kaže da su takve odjeće bile zanemarene jer su se smatrale da najviše zanimaju žene i stoga manje važne. “To je tužno”, kaže ona. “Ali moram razgovarati o spolu”. Kostimografi su bili svrstani s umjetničkim direktorima sve do 2013., kada su moćnici konačno promijenili ono što Landis naziva “ovom mizoginom i dinastičkom nepodudarnošću”.

Ispostavilo se da je ovo rodno razmišljanje još uvijek živo i dobro. “Marilyn DNK bio je posvuda po haljini koja je išla na Met Gala”, kaže Landis, ne vjerujući. “Znam da ovo zvuči kao krivovjerje, ali biste li uzeli nešto iz muzeja Getty ili Britanskog muzeja i onda u to unijeli vino?”

Fricke vjeruje da su filmski establišment bili posljednji koji su dobili dopis o popularnosti kostima. “Hollywood to nije znao. Svijet je to znao. I nastavlja to znati.” Kaže da su neki kolekcionari tek u 30-ima, pa su rođeni mnogo nakon zlatnog doba, a ipak su odani zvijezdama poput Garlanda.

‘Moram razgovarati o spolu’, kostimografkinja koja je postala akademkinja Deborah Nadoolman Landis kurirala je izložbu holivudskih kostima u V&A u Londonu. Fotografija: Gareth Cattermole/Getty Images za V&A

Vratimo se na kontroverzu oko Kardashian. Iako zvijezda kaže da je svileni souffle nosila samo četiri minute na crvenom tepihu kritičari tvrde da je nepopravljivo oštećen. Društvenim mrežama kružile su slike haljine nakon gala večeri, na kojoj se činilo da se vidi istrošenost oko naramenica i patentnog zatvarača, zajedno s videom Ripley'sa koji prikazuje nekoliko ljudi kako oprezno oblače haljinu na Kardashian.

Ripley's je od tada zanijekao da je šteta nastala zbog toga, tvrdeći u izjavi: “Kim Kardashian koja je nosila ‘Happy Birthday’ haljinu bila je žestoko osporavana, ali ostaje činjenica da ona ni na koji način nije oštetila odjevni predmet u haljini kratko vrijeme je nošen na Met Gala.” Isto je rekla i sama Kardashianka. Na pitanje je li bilo štete kada se pojavila u NBC-jevom talk showu Today, odgovorila je: “Ne … Ripley [i ja] smo tako dobro surađivali. Bilo je rukovatelja u rukavicama koji su mi navukli tu haljinu”.

Scott Fortner, koji vodi Instagram račun The Marilyn Monroe Collection, čovjek je koji je objavio slike očito oštećene haljine. On krivi Ripley's, a ne Kardashian i kaže da je, u roku od jednog dana od objavljivanja slika, broj njegovih pratitelja porastao sa 60.000 na 80.000. Nada se da će ovo izlaganje promijeniti način na koji se takvi predmeti percipiraju i čuvaju. “Ovo nije samo haljina”, kaže. “Ovo je dio američke kulture.”

Klasa… crno-bijela odjeća koju je Audrey Hepburn nosila u My Fair Lady prodana je za 3,7 milijuna dolara. Fotografija: Warner Bros/ Sportsphoto/ Allstar

Martin Nolan je izvršni direktor aukcijske kuće Julien’s, koja je prvotno prodala haljinu Ripley’s, a predstavljanje je posredovala kod Kardashian. Slaže se s njezinim značajem, ali vjeruje da je zvijezda koja ju je nosila samo povećala status Monroe kao legende. “Kad nam je došla, rekao sam, ‘To je briljantna ideja.’ Jer Marilyn ju je nosila prije 60 godina – i trebala je dobiti novi život.”

Život Monroeine haljine nakon njezine smrti trebao je dati industriji neku ideju o tome koliko su takve stvari bile tražene. Nolan je rekao da je prvi put naišao na to u svom bivšem životu kao investicijski bankar na Wall Streetu 1999. “Pratio sam investitora po imenu Martin Zweig”, kaže, misleći na analitičara koji je predvidio krah 1987. godine. “Pročitao sam u New York Timesu da je kupio haljinu za 1,2 milijuna dolara za investiciju. Nisam mogao shvatiti to.”

Jednom kod Juliena, Nolan je 2016. prodao haljinu za Zweigovu udovicu. “Njen jedini zahtjev”, kaže on, “bio je da je prodamo više nego što je [on ju je platio] jer je htjela dokazati da je u pravu.

Danas su kostimi – osobito oni koje su nosili Monroe, Garland i Hepburn – toliko popularni da aukcijske kuće imaju posebne odjele za njih. Potraga za poznatim odjevnim predmetima odvela je Helen Hall, direktoricu popularne kulture u aukcijskoj kući Bonhams, na zanimljiva mjesta.

“Jednom su me pozvali da izvršim procjenu gospodina koji je umro”, kaže ona. “Kupio je puno holivudskih kostima i memorabilija sa Svjetskog sajma. Imao je dvosobni stan u Hobokenu, New Jersey. Nisi se mogao pomaknuti zbog stvari – a on je tamo živio od 70-ih.” Hall je odgovarao na dojavu da je posjedovao haljinu koju je Hepburn nosila u Breakfast at Tiffany's. Nakon ozbiljnog detektivskog posla, pronašla ga je i provjerila, a prodan je za 120.000 dolara.

Magija… Judy Garland u Dorothynim rubin papučama; jedan od pet pari je u posjedu FBI-a, a drugi je u Muzeju Akademije u LA-u. Fotografija: MGM/Allstar

Landis kaže da je 90% holivudskih kostima sada u rukama privatnih kolekcionara, djelomično zbog onoga što bi mogli dobiti na aukciji, ali i zato što je briga o njima skupa i muzejima oduzima puno vremena. Naravno, takvi vlasnici imaju pravo sa svojom imovinom raditi što god žele. “Jedan kolekcionar, koji se prije nekoliko godina oslobodio mnogo materijala, bio je vrlo velikodušan u pogledu izlaganja”, kaže Fricke. “Ali bio je užasan u održavanju. Vozio bi kostime po zemlji u velikoj putnoj torbi.” Zbog toga je odjeća oštećena.

Međutim, zanemarivanje je rijetkost. Kolekcionari imaju više toga zajedničkog, kaže Hall, od velikih bankovnih računa. “Oni stvarno mogu vidjeti zašto su te stvari povijesno važne. Mislim da sebe vide kao privremene skrbnike, prenoseći ih sljedećoj generaciji.”

Ovo može objasniti zašto su kolekcionari poput Scotta Fortnera toliko tužni zbog sumnje da je oštećena haljina koju je Kardashian nosila. Fortner vjeruje da ima najveću kolekciju suvenira Monroea u vlasništvu obožavatelja na svijetu, od dokumenata do osobnih stvari i odjeće.

Jedan od favorita je jakna osvojena na aukciji 2013. kada je Anna Strasberg prodala preostale komade Monroe ostavljene njezinom suprugu Leeju. “Prilično sam siguran da je na njemu bila njezina kosa”, kaže Fortner. “To je krhka i lomljiva kosa koja je slomljena. I ljudi su rekli da joj je kosa bila pomalo oštećena zbog svih bojanja.”

Također posjeduje Monroein srednjoškolski godišnjak, koji sadrži ono za što se smatra da je prva objavljena slika zvijezde. Kako ga je dobio? Očigledno, sve je to zahvaljujući njegovoj značajnoj prisutnosti na internetu. “Žena mi je upravo poslala poruku i rekla: ‘Znaš, ja sam u svojim 70-ima. Opuštam se. Rješavam se stvari. Voljela bih da pravi obožavatelj ima ovo.”

 

 

 

 

 

 

Visoko.co.ba/federalna.ba/The Guardian

 


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE