Kino je zabranjeno u Saudijskoj Arabiji početkom 1980-ih, pod pritiskom vjerskih konzervativaca, ali sada se ova zemlja malo trudi da postane Hollywood pustinje.
Početkom decembra Jedda je bila domaćin filmskog festivala na Crvenom moru. Strani producenti su u iskušenju da snimaju svoje filmove, jer vlada troši milijarde na novu lokalnu industriju s međunarodnim ambicijama.
“Besramni i nemoralni” sadržaji bi uslijedili ako bi kino legalizirali, proglasio je veliki muftija Saudijske Arabije 2017. godine.
Tada je jedini ekran u zemlji prikazivao dokumentarne filmove u muzeju nauke. Sljedeće godine u Rijadu je prvo kino, nakon više od tri decenije, podigao zavjesu.
Otkad je otvoreno još oko 500 kina. Zaokret koji je u toku ima tri motiva. Saudijska Arabija treba da odvikne svoju ekonomiju od nafte. Mora u državi zadržati svoju mladu populaciju suočenom s političkom represijom. I želi da poboljša svoju strašnu međunarodnu reputaciju. Tako je konzervativno kraljevstvo odjednom postalo ozbiljno po pitanju zabave. Planira uložiti 64 milijarde dolara u zabavu tokom deset godina do 2030. godine i nada se da će potrošači udvostručiti svoje izdatke za zabavu sa 2,9 posto na 6 posto potrošnje domaćinstava. Dan prije nego što je crveni tepih postavljen na kaldrmisane ulice starog grada Jedde za festival Crvenog mora, obala uz obalu bila je domaćin prve Velike nagrade Saudijske Arabije, uz muziku Justina Biebera, kanadske pop zvijezde.
Prvi zadatak kraljevstva u izgradnji filmske industrije je razvoj domaće publike od nule. Do 2030. ima za cilj da učetvorostruči svoj broj kina, na 2.000, te ima blagajnu vrijednu milijardu dolara. To će rano pogoditi taj cilj, vjeruje David Hancock iz Omdia, istraživačke firme sa sjedištem u Londonu.
Lanci poput AMCandVOX, brend iz Emirata, želi investirati u jedno od rijetkih tržišta koje raste usred pandemije. Ograničena ponuda i pozorišta visoke specifikacije, sa raskošnim sjedištima i klima-uređajima koji hlade kosti, omogućavaju operaterima da naplaćuju najviše cijene na svijetu, u prosjeku od 18 dolara po karti (VOX također nudi hot dogove s tartufima i kokice posute zlatnom prašinom).
Omdia predviđa da će do 2025. godine, osam godina nakon što uopće nije imala zarade, Saudijska Arabija biti deseta po veličini na svijetu. Sljedeći korak je dovođenje stranih filmskih stvaratelja i učenje od njih. Nekoliko ih je već umočilo prste u pijesak.
U februaru Apple TV+ je objavio “Cherry”, dramu o američkom veteranu, a scene Iraka su snimane u Al Uli. “Kandahar”, koji je sada blizu zatvaranja, je koprodukcija između Thunder Road Films, koji su napravili “Sicario” i MBC-a, emitera u saudijskom vlasništvu.
U Tabuku, na sjeverozapadu, MBC radi sa holivudskim AGCStudiosom na filmu “Desert Warrior”, sa budžetom od 140 miliona dolara. Smješten u Arabiju iz sedmog vijeka, epske zvijezde su Anthony Mackie, koji je u Marvelovoj franšizi o superherojima nedavno imenovan za Kapetana Amerike.
Saudija je zanimljiva strancima zbog beskrajne Al Ule, isprekidane neravnim izbočinama i jarugama. U blizini se nalaze grobnice Hegre stare 2.000 godina, koje su izgradili nabatejski arhitekti koji su napravili Petru u Jordanu. Izviđači lokacija mogu birati između svih varijanti pustinje, od sive do crvene.
Također, Saudijska filmska komisija objavila je 14. decembra da će filmskim stvaraocima ponuditi popuste do 40 posto njihovih troškova, jedan od najizdašnijih paketa poticaja na svijetu. Lokalni proizvodni partneri također imaju duboke džepove.
Saudijska vlada preuzela je kontrolni paket akcija MBC nedugo nakon što je njegov vlasnik, Waleed bin Ibrahim Al Ibrahim, pritvoren u Riyadh Ritz-u zajedno s drugim biznismenima 2017. godine, u operaciji “antikorupcije” koja se naširoko smatra potresom. Nakon izlaska svog šefa, MBC je najavio veći fokus na Saudijsku Arabiju i susjedne regije, u skladu s trenutnim transformacijskim pozitivnim promjenama koje se dešavaju u kraljevstvu. To je skupilo veliki dio novca za “Kandahar” i “Desert Warrior”.
Pustinja Saudijsku Arabiju sve više čini rivalom lokacijama poput Jordana-Wadi Rum, spektakularna jordanska dolina, bila je lokacija za snimanje mnogih holivudskim filmovima.
Agresivno nastojanje Saudijske Arabije za poslovanje uznemirilo je neke susjede. Bezuspješno je pokušao da navede producente “Dune” da zamijene lokacije za nastavak, prema izvoru iz industrije. U novembru je šef filmskog festivala u Kairu pozvao na “duh saradnje” u regionu, nakon što je festival na Crvenom moru promijenio datume, primoravši Kairo da se pomjeri kako bi izbegao sukob.
Ipak, započeti filmsku produkciju iz gotovo ničega nije lako. Saudijske ekipe imaju iskustva na televiziji i u reklamama, ali filmovi su drugačiji. Posada “Desert Warrior” od preko 600 ljudi dolazila je iz 45 zemalja. Čak je i pronalaženje dodataka teško.
“Desert Warrior”, kojem je u prosjeku potrebno 100 statista dnevno, doveo je svoje ljude iz Jordana i Gruzije. Ima cijeli tim posvećen obezbjeđivanju viza, iako gospodin Hedayat kaže da su uslovi lakši nego u Kini, gdje je jednom morao da dovodi cijelu svoju posadu u zemlju i iz nje svakih 90 dana.
Saudijska vlada pokušava da izgladi ove probleme. “Al Ula” gradi filmski kamp, sa poslovnim prostorom i bazenom, koji će biti otvoren početkom sljedeće godine. U februaru će pokrenuti kamp za obuku lokalnog stanovništva osnovama snimanja filmova. Koprodukcije omogućavaju saudijskoj ekipi da uče od najboljih u poslu.
“Holivudski veterani donose kalibar koji lično nisam ranije vidio”, kaže Zeinab Abu Alsamh, koja vodi poslovanje MBCFilmsa u Saudijskoj Arabiji.
Model je Kina, koja je u protekloj deceniji pokupila trikove iz američkih koprodukcija, a sada sama pravi blockbustere. Da bi učinila isto, Saudijska Arabija mora postati više od pozadine i banke. Njegove nade leže u Neomu. Vlada očekuje da će ovo pustinjsko gradilište do 2030. godine biti grad od 2 miliona, specijaliziran za digitalnu industriju.
“To će uključivati prvo pravo medijsko središte u regionu”, kaže Wayne Borg, Australac koji je ranije radio u Fox Studios, a sada je zadužen za razvoj medijske industrije u futurističkom gradu.
Centar bi se bavio svim fazama snimanja filmova, uključujući postprodukciju i vizuelne efekte koji se danas uglavnom rade na Zapadu. Prve dvije zvučne bine će biti gotove u januaru, najmanje šest će biti spremno do kraja 2023. godine, obećava gospodin Borg.
Visoko.co.ba/klix.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.