Mudrost i spoznaja idu sa šutnjom

MUDROST I SPOZNAJA IDU SA ŠUTNJOM

U predaji u kojoj Poslanik islama govori o mjesecu Ramazanu kaže se: „O ljudi, ka vama se okrenuo Božji mjesec praćen Njegovim bereketom, rahmetom i magfiretom! To je mjesec koji je kod Boga najbolji među svim mjesecima, a post u njemu bolji je od svakog drugog posta, njegove noći najbolje su među noćima, a njegovi trenuci najbolji su trenuci.

To je mjesec u kome ste pozvani da budete Božji gosti i u kome vam Bog ukazuje čast od Sebe. U ovom mjesecu svaki vaš dah je veličanje Boga, vaš san je ibadet, vaša djela su prihvaćena i vašim dovama je udovoljeno. Stoga iskreno i čistih srca tražite od Boga da vam pomogne da ispostite ovaj mjesec i učite u njemu Kur’an, jer nesretan i jadan li je onaj ko u ovom mjesecu bude uskraćen za Božju milost i Njegov oprost.

Dok ste gladni i žedni, sjetite se gladi i žeđi Dana sudnjega, pa pomozite siromašne i potrebite, poštujte svoje starije, budite milosrdni prema mlađima i obilazite svoje bližnje. Zatvorite oči za ono što vam nije dozvoljeno gledati, začepite uši za ono što ne trebate slušati, budite milosrdni prema siročadi, kajte se za svoje grijehe, tražite od Boga na namazu, jer namaz je vrijeme kad je Bog najmilosrdniji prema Svojim robovima i pazite na svoj jezik!

O ljudi, vaša su prsa začepljena vašim djelima, pa ih čineći istigfar i kajući se otvorite. Ko u ovome mjesecu popravi svoju ćud i djela, preći će sigurno preko Sirata na kome će se mnogima noge pokliznuti. Onome ko olakša onima koji su mu podređeni, Bog će olakšati njegov teret na Danu sudnjem. Ko druge zaštiti od vlastitog zla, Bog će ga na Danu sudnjem zaštititi od Svoje srdžbe. Ko ukaže milost siročetu, uživat će na Danu sudnjem Božju milost. Onome ko u ovom mjesecu obnovi svoje veze sa rodbinom, Bog će na Danu sudnjem udijeliti Svoj oprost. Ko u ovom mjesecu bude klanjao mustehab namaze, Bog će ga na Danu sudnjem izbaviti od kazne Njegove. Onaj ko u ovom mjesecu bude obavljao ono što je propisano bit će nagrađen sedamdesetorostruko kao onaj ko te obaveze vrši u ostalim mjesecima. Onome ko tokom ovog mjeseca bude donosio salavat na mene, Bog će na Danu sudnjem otežati terezije s njegovim dobrim djelima. Onaj ko u ovome mjesecu prouči ajet iz Kur’ana bit će nagrađen kao onaj ko u nekom drugom mjesecu prouči čitav Kur’an. O ljudi, u ovom su mjesecu otvorene džennetske kapije, pa tražite od Boga da ih ne zatvori pred vama. U ovom su mjesecu džehennemske kapije zatvorene, pa tražite od Boga da ih pred vama ne otvori. U ovom su mjesecu šejtani besposleni, pa molite Boga da se ne pozabave vama.“

Ramazan je, bez ikakve sumnje, naodabraniji mjesec, a post, naročito ako ga prate posvećena šutnja, uzdržavanje pogleda i ustezanje od dozvoljenog i nepretjerivanje ni pri iftaru ni pri sehuru, iznimno djelo čije je vrijednosti, doslovno, nemoguće ni opisati, a kamoli ispisati zbog čega i Uzvišeni kaže: „Sva djela pripadaju robu; osim posta! Posta je moj i samo Ja za njega znam nagradu.“

Duhovni učinci takvog posta su iznimni. U predaji sa Mi’radža kaže se: „O Ahmede, znaš li šta je post? Post je malo jesti i malo govoriti. A znaš li šta je posljedica ćutanja? Posljedica ćutanja jeste mudrost, a posljedica mudrosti jeste spoznaja. A kad čovjek dosegne spoznaju, on onda ne brine kako će mu proći dan – u teškoćama ili u jadima, u nesreći ili u izobilju. Takvo je stanje onih koji dosegnu stupanj zadovoljstva, a svakome ko dosegne ovaj stupanj nužno darujem tri svojstva: zahvalnost koja nije pomiješana sa neznanjem, sjećanje na Mene koje nije pomiješano sa zaboravom, ljubav prema Meni koja nije pomiješana s ljubavlju prema drugima.

Onoga ko Me voli tako da ljubav prema Meni ne miješa s ljubavlju prema drugima Ja zavolim i učinim da ga drugi zavole. Otvorim oči njegovog srca tako da on može gledati Moju Veličinu i Čast. Takvome ne uskratim znanje i spoznaju kakve darujem posebnim robovima Svojim. S njim sam u tmini noći i na svjetlu dana, govorim s njim, pa on odvrati svoje srce od druženja i razgovora s drugima pored Mene. Učinim da čuje govor Moj i govor Mojih meleka, i njemu otkrijem Svoje tajne koje sam skrio od drugih…“

Velikani kažu da postoje tri vrste posta: 1. post puka, koji se svodi na suzdržavanje od jela i pića te pridržavanje onih propisa posta koji su navedeni u vjerozakonskim propisima. 2. post duhovne elite, koji podrazumijeva i suzdržavanje od grijeha odnosno puni obzir spram očiju, ušiju, jezika i ostalih dijelova tijela, kako bi ih se spriječilo u činjenju grijeha; i 3. post odabranika među odabranicima koji, pored svega nabrojanog, podrazumijeva i suzdržavanje od svega, bilo to haram ili halal, što okupira um i svijest i odvlači ih od svijesti o Bogu.

Kako god se vjernici po svojoj bogobojaznosti, umjerenosti, smjernosti i produhovljenosti nalaze na različitim razinama, tako je i njihov post različit.

Iz predaja je posve jasno da post ne znači samo uzdržavanje od jela i pića, već i uzdržavanje od svakog grijeha. Neki grijesi, poput ogovaranja, laganja, gledanja u nedozvoljeno, vrijeđanja drugih ljudi ili nanošenja nepravde drugima, kvare post brže nego jelo i piće.

Postač se stoga mora kloniti svih grijeha. Dok posti, mora nastojati da poste i njegove oči, uši i jezik i morao bi se kloniti ispraznog govora te bi trebao pričati samo onda kad zaista mora.

Postač ne smije sebi dopustiti da se dani njegovog posta ni po čemu ne razlikuju od ostalih dana osim po tome što ne jede i ne pije. Uvijek na umu moramo imati Poslanikove riječi: „Suzdržavanje od jela i pića je najlakše od onoga što je Bog postaču učinio obaveznim.“

Drugim riječima, džaba u usta ništa ne stavljaš ako ti iz usta izlaze iste gluposti kao i prije nego što si zapostio.“

(O)pozicija, 2017.

Edin Urjan Kukavica