Nakon što se osmisli novi model automobila, a prije nego što buduće vozilo stigne do fabričke proizvodne trake, na scenu stupaju različiti inženjeri koji rade na šasiji, komponentama motora, estetici… Oni podvrgavaju svaki pojedinačni dio rigoroznim testovima, a prije nego što se izvrši njihova ugradnja.
Ipak, koliko god bili dobro ispitani, dijelovi tokom upotrebe trpe velike pritiske i u načelu imaju ograničen vijek trajanja. Iz tog razloga, neophodno je obavljati periodične servise automobila, a to podrazumijeva zamjenu određenih potrošnih dijelova, tečnosti i ulja. Na šta treba obratiti pažnju?
Filter za vazduh
Svrha filtera je da vazduh, koji se miješa sa gorivom kako bi se stvorila smješa za unutrašnje sagorijevanje, prečisti od nepoželjnih čestica i spriječi njihov ulazak u motor. Kako različita strana tijela završavaju na rešetkama ovog filtera, tokom vremena filter će se zaprljati, a zatim i zapušiti. Vožnja sa filterom koji je u ovakvom stanju stvara rizik od smanjenja protoka vazduha ka motoru, što remeti odnos mješavine vazduha i goriva u komori za sagorijevanje i odražava se na ukupne performanse automobila, a dovodi i do habanja motora i njegove kontaminacije.
Zato, da bi se neželjeni efekti na vrijeme izbjegli, preporučljivo je provjeriti stanje filtera za vazduh, smještenog u kutiji na početku usisne grane koja vodi do motora.
Filter kabine
Polenski ili filter kabine ima ulogu da filtrira vazduh koji dospijeva u kabinski prostor vozila. Najčešće je smješten ispod komandne table ili iza kasete za odlaganje stvari, a u rijetkim slučajevima i ispod haube. Kako mu se funkcija sastoji u tome da zaustavlja nečistoće koje bi inače dospjele u kabinu i da vožnju učini prijatnijom, naročito kod putnika koji pate od alergija i respiratornih problema, jasno je da će tokom vremena i ovaj filter postati zaprljan ili zapušen i da zahtijeva zamjenu.
Ulje i filter za ulje
Bez adekvatnog ulja koje apsorbuje toplotu i podmazuje motor, najvitalniji dio svakog vozila prerano bi se istrošio i prestao sa radom. U zavisnosti od proizvođača i modela vozila, variraju i servisni intervali za zamjenu ulja i filtera, ali uobičajeno se kreću u rasponu od 10.000 do 20.000 km.
Ako primijetite da je ulje potamnilo, znajte da će to uskoro dovesti do zagušenja i samog filtera motora što može rezultirati lošim hlađenjem i podmazivanjem motora.
Kako biste preduprijedili neželjene posljedice, poštujte preporučene servisne intervale. Imajte u vidu da što je vozilo starije i sa više pređenih kilometara, taj interval postaje sve kraći.
Filter goriva
U pitanju je obično papirni uložak koji služi da spreči veće komade prljavštine ili rđe da uđu u sistem za cirkulaciju goriva. Filter je smješten duž cijevi za dovod goriva, a to može biti ili ispod haube, u zoni oko motora ili pored rezervoara za gorivo, a u nekim slučajevima i u samom rezervoaru. Ako je pozicija filtera u samom rezervoaru, njegova zamjena će biti zahtjevniji posao za mehaničara jer, da bi došao do filtera, najčešće prethodno mora da pomjeri zadnja sjedišta kako bi olakšao pristup.
Preporučeni interval zamjene najčešće je na svakih godinu dana, a ukoliko se ovaj filter zapostavi i ne promijeni na vrijeme, može izazvati smanjeni protok goriva i pad performansi vozila.
Antifriz i ulje za kočnice
Snaga koju motor proizvodi ujedno dovodi do njegovog zagrijavanja, a kako se tokom tog procesa motor ne bi i pregrijao neophodno je hlađenje. U tu svrhu postoji sistem koji koristi vazduh za hlađenje vode, odnosno antifriza bez kojeg bi se motor ubrzano pohabao i prestao da radi. Tehnologija savremenih automobila koristi mješavina vode i antifriza, što motoru pruža veću otpornost na visoke temperature, a ima i antikorozivno dejstvo.
Kočnice funkcionišu kao hidraulični sistem cijevi i cilindara ispunjenih kočionom tečnošću. Ako kočiona tečnost sadrži sedimente, izgledaće mutno ili bezbojno i onda je vrijeme za njenu zamjenu. Ukoliko se ne zamjene u propisanom intervalu, kočnice će postati labave i podložne koroziji.
Zupčasti kaiš ili lanac
Svrha bilo kog od ova dva pogonska mehanizma je da uskladi okretanje radilice sa radom bregaste osovine.
Lanac je za razliku od zupčastog kaiša daleko izdržljiviji i posljednjih godina se iznova masovno upotrebljava u auto industriji, nakon što je decenijama među proizvođačima dominirao zupčasti kaiš.
Kako je svaki motor različit, i servisni interval za zamjenu ovog dijela takođe varira. Za zupčasti kaiš najčešći interval zamjene kreće se u rasponu od 40.000 do 150.000 km, a za lanac i preko 200.000 km.
S obzirom na sklonost ovih dijelova ka istezanju, istanjivanju, čak i pucanju, najsigurnije je da ih zamijenite na vrijeme kako biste izbjegli ozbiljna oštećenja motora koja mogu uslediti.
Svjećice i grijači
Kako motor sa unutrašnjim sagorijevanjem zahtijeva sagorjevanje goriva kako bi radio, neophodno je stvoriti varnicu da bi se ubrizgala smješa vazduha i goriva u komoru.
Tu ulogu kod benzinskih motora obavlja svjećica, dok kod dizela grijači pomažu startovanje motora pri niskim temperaturama.
Svjećice se razlikuju po obliku i veličini i obično postoji po jedna svjećica koja odgovara jednom cilindru automobila, iako postoje i oni sa više svjećica po cilindru. Kako svaka svjećica ima očekivani vijek trajanja, ukoliko se ne zamijeni na vrijeme, može izazvati probleme sa startovanjem automobila, navodi Auto Guru.
Sa druge strane, dizel motori vrše sagorijevanje uz pomoć kompresije samog motora, te im svjećica nije potrebna. Ipak, grijači motora automatski se uključuju kada je neophodno dostići željenu temperaturu kako bi se obavilo sagorijevanje.
PK kaiš
Ovaj dio smješten je sa bočne strane motora i može biti pojedinačni ili višestruki kaiš. On pokreće klima kompresor, servo pumpu, alternator, a najčešće i pumpu za vodu. Postoje dvije vrste ovog kaiša: jedan koji prati oblik slova “V” i drugi koji se uvija – tzv. serpentinski kaiš. Bilo koji tip kaiša da je u pitanju, na površini sadrži nabore koji omogućavaju da nesmetano klizi preko remenica, a da pritom ne spadne sa njih. Za ispravno funcionisanje PK kaiša posebno je važna njegova zategnutost koja se reguliše uz pomoć zatezača kaiša.
Zato, ukoliko u vožnji čujete čudne zvuke cviljenja iz prostora ispod haube, to je najvjerovatnije posljedica istegnutog ili oštećenog PK kaiša koji zahtijeva zamjenu.
Visoko.co.ba/nezavisne.com
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.