Transparentnost rada većine kantonalnih skupština je prihvatljiva, sa dosta prostora za poboljšanja“, što znači da je
omogućen slobodan pristup javnosti (uz prethodnu najavu) skupštinskim zasjedanjima i neke osnovne informacije o skupštini i njenom radu, ali da postoje i različiti nedostaci, u kontekstu transparentnosti.
Izuzetak od ove generalne ocjene prihvatljivosti su Skupština SBK, koja je jedina kantonalna institucija vlasti koja je i u 2018. godinu ušla bez zvanične web stranice i Skupština ZHK koja ima web stranicu, ali na njoj nema ni neke elementarne podatke, pa čak ni informacije o poslanicima aktuelnog saziva Skupštine.
Ove dvije skupštine, uz Skupštinu HNK, su i jedine koje nemaju redovan prenos svojih sjednica ili na drugi način dostupan snimak.
Ni jedna skupština nema, na svojoj web stranici, objavljene podatke o primanjima svojih poslanika. Većina nema funkcionalan elektronski sistem kontrole prisustva i registrovanja pojedinačnog glasanja poslanika. Zapisnike sa sjednica skupštine i njenih radnih tijela, kao ni odgovore na poslanička pitanja, većina kantonalnih skupština ne objavljuje na svojoj web stranici.
Također, većina na svojoj web stranici nema mogućnost preuzimanja, u elektronskom obliku, materijala koji su razmatrani i usvojeni.
Poseban problem je donošenja budžeta na netransparentan način, uz ignorisanje potrebe za učešćem javnosti u čitavom procesu, odnosno bez organizovanja javnih rasprava u kojim bi se interesnim grupama, sindikatima, nvo, građanima kao pojedincima, omogućilo da iskažu svoje mišljenje i daju prijedloge, u vezi sa sadržajem Budžeta.
Pri donošenju budžeta za 2017. godinu, u 6 kantona – PK, ZDK, SBK, HNK, ZHK i K10 – procedura donošenja obavljena je bez
učešća javnosti. A od 8 kantona u kojima je budžet za 2018. donesen na vrijeme, prije kraja 2017., samo su u 2 kantona
– TK i KS – tim povodom, organizovane javne rasprave.
Isti problem kao s budžetima, samo mnogo rašireniji, je i sa programima rada. Iako većina poslovnika sadrži obaveza
da se u izradu programa rada uključuju građani i udruženja građana, ta se odredba uglavnom zaobilazi, a prijedlozi takve vrste ignorišu. Kao u primjeru reagovanja rukovodstva Skupštine TK na prijedloge CCI-a, u procesu donošenja Programa rada Skupštine za 2017. godinu, koji ne samo da su odbijeni bez obrazloženja, nego je predstavniku CCI-a uskraćena mogućnost da se obrati Skupštini i obrazloži podnesene prijedloge.
Još jedan ozbiljan nedostatak, u kontekstu transparentnosti, je nepostojanje, na web stranicama skupština, sveobuhvatnih podataka o javnim raspravama. Nema ni liste ni elektronskih verzija nacrta propisa, o kojima će se tokom godine voditi javna rasprava, a ni elementarnih uputa na koji način se javnost može uključiti u kreiranje propisa.
Ne objavljuju se ni programi javnih rasprava, niti informacije o statusu sugestija iznešenih tokom javnih rasprava.
Centri civilnih inicijativa preporučuju povećanje transparentosti rada kantonalnih skupština. Sve značajne dokumente i odluke treba donositi na transparentan način, uz javnu raspravu i uvažavanje mišljenja javnosti.
Povećati obim i učestalost ažuriranja informacija na zvaničnim web stranicama institucija. Uvesti sistem elektronske evidencije prisutnosti i glasanja poslanika i time rad poslanika učiniti odgovornijim i transparentnijim.
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.