Umjetnička direktorica Drame Narodnog pozorišta Sarajevo (NPS) Vedrana Božinović mišljenja je da je trudom, entuzijazmom, voljom i željom zaposlenika svih profila Narodno pozorište Sarajevo ostvarilo značajne rezultate u posljednje četiri godine. Za novo rukovodstvo kaže da, u periodu koji slijedi, treba insistirati na sistemskom zapošljavanju mladih umjetnika, uspostavljanju nove scene i generalno boljih uvjeta za rad u toj instituciji kulture, a dodaje i to da je Sarajevu neophodno još jedno pozorište.
Božinović naglašava da su u posljednje četiri godine na osnovu ugovora angažovana 33 mlada glumca, svi izabrani na audicijama. Organizovali su jedanaest audicija, devet javnih i dvije po rediteljskom pozivu. Kroz te audicije prošlo je više od stotinu glumaca, ne samo iz BiH nego i iz regiona, a Božinović smatra da je to dokaz koliki je interes za učešće u predstavama NPS, koliko je cijenjena ta kuća, kao i to da je nužno sistemski riješiti pitanje zapošljavanja mladih ljudi i što više otvoriti pozorišta.
– Sistemski se stvari rješavaju od vlasti, ne od rukovodstva pozorišta. Zato Vlada KS i resorno ministarstvo treba dobro da razmisle o budućnosti teatra, ne samo u Kantonu nego i u Federaciji i cijeloj državi – naglasila je direktorica Drame, najstarijeg segmenta u NPS.
Podsjetila je da u posljednjih 30 godina Sarajevo nije dobilo nijedno novo pozorište, a većina mladih umjetnika prinuđena je radi egzistencije raditi poslove van struke za koju su se školovali.
– Naši budžeti još su najniži u regionu, to se direktno odražava na honorare angažovanih saradnika. Umjetnost kao posao, nigdje na svijetu, nije siguran posao ali nigdje na svijetu nema ni manje prilika da se umjetnici bave svojim poslom, nego ovdje. O tome treba ozbiljno razmisliti svaka vlast koja želi njegovati umjetnost generalno – istaknula je.
Božinović navodi da su, iako za to ne postoji poseban budžet, umjetničkom razmjenom uspjeli predstave prikazati širom Bosne i Hercegovine, u regiji pa i šire te ugostiti pozorišne predstave teatarskih kuća u kojima su bili gosti. Za četiri godine ostvarili su 90 gostovanja Drame, uspostavili kontakte koje, kako je kazala, ne bi trebalo prekinuti. Ipak, velika želja joj je “da se mreža naših kontakata proširuje, vrijeme je da gostujemo i u gradovima unutar granica Bosne i Hercegovine u kojima dugo nismo bili”.
– Umjetnost mora biti jača od politike, od toga umjetnost nikad ne smije zavisiti niti joj se pokoriti. Razmjene i gostovanja jedina su prilika da izmjerimo koliko zaista vrijedimo. Naše predstave ispričale su izvanrednu priču o Sarajevu, sarajevskim glumcima i glumicama ansambla Drame i NPS. Tokom četiri godine gostovali smo na 48 domaćih i internacionalnih festivala, osvojili 53 nagrade – naglasila je.
Podsjeća da umjetnici izvanredno prezentiraju Bosnu i Hercegovinu u svijetu, govore najbolje o nama, zato to treba da bude obaveza i svakog narednog umjetničkog rukovodstva.
Neuspjehom svog umjetničkog mandata na mjestu direktorice Drame NPS Božinović smatra to što, kako je kazala, unatoč trudu, razrađenom repertoaru i velikoj želji, nisu uspjeli pokrenuti malu scenu Narodnog pozorišta Sarajevo.
– Izuzetno je neobično da pozorište koje na istoj sceni okuplja Operu, Balet, Dramu i Filharmoniju nema alternativni prostor za igru. Ne radi se o komociji, nego o potrebi da se radi više i ponudi još više sadržaja – kaže.
Božinović ističe da je njihov pokušaj otvaranja alternativne scene u neuslovnom prostoru Stolarije NPS ipak iznjedrio izvanrednu predstavu, ‘Umjetnik u gladovanju’. Za tu predstavu angažirali su nezaposlene glumce, što je bio jedini uslov pristupa audiciji. Izuzetno je primljena, i kod publike i kod kritike.
– Namjera je bila nastaviti tako. Otvoriti prostor gdje bismo angažovali mlade reditelje koji žele da rade u pozorištu. Tako bi sticali iskustvo, ali i obogatili pozorišni život u Sarajevu. Planirano je da na toj sceni budu izvedene i hit predstave ‘Hasanaginica’, ‘Ro &Juju’, ‘Mišolovka’, ali su na kraju izvedeni na velikoj, i jedinoj sceni, NPS. Sarajevu je neophodno još jedno pozorište, a NPS mora dobiti (po uzoru na kuće te veličine i umjetničke važnosti) još jednu scenu. Mi nismo uspjeli. Radujem se da će novo rukovodstvo u tome biti bolje – poručila je.
Za period koji slijedi najavila je značajne projekte Drame, od toga mjuzikl “Sarajevo moje drago” autora Zlatana Fazlića Fazle, zajednički projekt svih organizacionih jedinica Narodnog pozorišta Sarajevo. Premijera tog mjuzikla planirana je za 22. oktobar. Osim 19 glumaca u postavci tog mjuzikla, na sceni će se tada pojaviti i baletani, hor Opere te Sarajevska filharmonija, sve pod dirigentskom palicom Ranka Rihtmana. Na libretu radi Adnan Lugonić, a režira Dino Mustafić. Priča je to o Sarajevu, ispričana od čovjeka koji je ovom gradu posvetio neke od svojih najljepših pjesama. Alen Šimić postavit će na scenu NPS “Ubistvo u Orijent Ekspresu” Agate Kristi, a premijera je planirana za 24. novembar.
Sumirajući rezultate četverogodišnjeg rada na mjestu umjetničke direktorice, Božinović kaže da Drama Narodnog pozorišta bilježi 21 premijeru, u periodu od oktobra 2021. do jula 2025. godine. U Drami NPS protekle četiri godine režirali su najaktuelniji i relevantniji reditelji regiona, kao i češki reditelj i umjetnički direktor praškog pozorišta Mihal Dočekal te evropski priznata stručnjakinja za pozorišnog klauna Lee DeLong.
Ipak, polovinu od realizovanih predstava radili su domaći reditelji. Osim toga, ugovorno je angažovano još 12 mladih reditelja i dramaturga, kao asistenata režije i saradnika za dramaturgiju.
Fena / Visoko.co.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.