PreporukaAladin za odrasle: Idris Elba i Tilda Swinton u bajci o duhu...

Aladin za odrasle: Idris Elba i Tilda Swinton u bajci o duhu iz boce na sultanovom dvoru

Od “Vještica iz Eastwicka” do trilogije i dugoočekivanog nastavka “Pobješnjelog Maxa”, filmovi australskog reditelja Georga Millera magnet su koji usisava gledatelje u kino dvorane. U pravilu su uvijek ispred svog vremena, a njegovu novu vizuelnu čaroliju upravo smo pogledali.

Bajkovita romansa iz hotelske sobe u Istanbulu, bio bi najkraći opis “Tri hiljade godina čežnje”, ali opet i nedovoljan da predstavi film koji pokazuje bolju stranu CGI-ja i najbolje trenutke glumačkog talenta vodećih britanskih glumaca današnjice, Tilde Swinton i Idrisa Elbe. Londončanka oprobana u ekscentričnim ulogama (“Okja”, “Only Lovers Left Alive”, “Grand Budapest Hotel”) i Londončanin o kojem se dugo spekuliralo kao o novom crnom Bondu, oživjeli su kratku priču iz 1994. “The Djinn in the Nightingale's Eye” engleskog pisca A.S. Byatta i potvrdili Millerov status, kako to kritičari vole reći, divljeg genija pop kinematografije.

Film je predstavljen ove godine u Cannesu. Swinton glumi Alitheu Binnie, naratologinju čiji se poslovni život svodi na kongrese i predavanja o egzotičnom svijetu mitova i ostalih prekrasnih priča koje su stvorili najveći umovi čovječanstva. Njeno putovanje u Istanbul i kupovina neobične bočice na bazaru, oslobodit će duha iz boce i čudne vizije. Džin u ovom slučaju predstavlja biće koje je (po islamskom vjerovanju) nastalo od vatre, a posjeduju slobodnu volju da biraju između ispravnog i pogrešnog. Ljubav je jedina iluzija koja vrijedi, ali samo poželi želju

Tilda Swinton i Idris Elba u filmu Tri hiljade godina žudnje
Tilda Swinton i Idris Elba u filmu Tri hiljade godina žudnje

Nije šala. Alithea (Tilda Swinton), emocionalno usamljena žena u svojim najboljim godinama, nakon kupovine suvenira na impresivnoj istanbulskoj tržnici, pokuša oprati bočicu od plavog stakla u hotelskoj kupaonici. Kada otvori čep, prostoriju ispuni ogromno tijelo The Djinna (Idris Elba). On ima zašiljene uši i tijelo od struka naniže prekriveno nekim čudnim ljuskama poput gmaza. Nemogućnost komunikacije ipak omogućava Alitheino poznavanje starogrčkog jezika, pa prvobitni šok nestaje.

Insert iz filma Tri hiljade godina žudnje
Insert iz filma Tri hiljade godina žudnje

Džin je u bočici bio zarobljen hiljadama godina, a na samom početku njihovog poznanstva, odmah se realizira poznata praksa iz priče o Aladinu. Džin joj nudi tri želje u zamjenu za slobodu, ali na putu realizacije tog sporazuma dvije su prepreke. Alithea sumnja da je on stvaran i misli da je “sišla s uma”, a i da je stvaran, ona je poznavateljica priča i mitologije i zna kako završavaju sve upozoravajuće priče i željama.

Džinn se zalaže za sebe pričajući svojoj novoj cimerici fantastične priče o svojoj prošlosti. Njegove priče su zapravo putovanje kroz historijski kontekst Bliskog istoka, koji predstavlja neke od njegovih najslavnijih ličnosti, poput kralja Solomona, kraljice od Sabe, ali i okrutnog sultana Murata IV. Na kraju, Alithea ipak potpada pod njegov šarm i moći pa poželi želju koja ih oboje iznenadi.

Insert iz filma Tri hiljade godina žudnje
Insert iz filma Tri hiljade godina žudnje

“Tri hiljade godina čežnje” svoje bajkovite scene iznosi na razini spektakla, koji se ne može opisati riječima i naprosto se mora vidjeti. To je ona poznata Millerova zaluđenost kostimima, maskama i raskošnom scenografijom. Milleru ne nedostaje ironije, pa ljudske postupke često komentira kroz isticanje najprizemnijih poriva i slabosti. Kraljica od Sabe depilirala je noge kada bi se zaljubila, a jedan sultanov nasljednik imao je fetiš na bolesno debele žene. Kada gledatelj biva umoran od slika koje ga zapljuskuju s ekrana (pogotovo ako odabere kino kao mjesto gledanja filma), Miller ga vraća u stvarnost, hotelsku sobu gdje dvoje ljudi u bademantilima filozofiraju o ljubavi, želji i ostalim tajnama univerzuma. To je sve ono što su mnogi opisivali kroz historiju, ali rijeki suštinski i dokučili.

Nisu baš svi oduševljeni filmom, pa ovaj vizuelni spektakl nazivaju frenetičnim nadraživanjem retine, a neki su duhovito iskomentirali da bi džin trebalo da se uhvati tonika i ničeg više. Svaka preintenzivna, nadnaravna priča kao iz “Hiljadu i jedne noći, završava paralizom dvoje likova u hotelskoj sobi, s pogledom na prekrasnu Aja Sofiju i Bosfor. U opaskama kritike i publike ima istine. Film gledatelja ostavlja u stanju blage iscrpljenosti, ali i s potpuno novim iskustvom. Bajke ćete sigurno početi doživljavati drugačije, a izvedbe Tilde Swinton i Idrisa Elbe nisu nešto što bi trebalo propustiti.

A da, tu je i ona poznata lekcija o tome kako se trebamo čuvati onog što želimo, jer nam se to možda i ostvari.

 

 

 

 

 

 

Visoko.co.ba/klix.ba


Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti naš portal kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.

Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.

NAJNOVIJE