Edin Forto, ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine i predsjednik Naše stranke, govoreći za Dnevnik D Federalne televizije o neumskom samitu, naglasio je da njegovo otkazivanje spada u domen diplomatskog skandala. Sa tenderom i bez tendera – ovo je prilično loše za nas. Naravno da kumu ne treba dodjeljivati posao, to je jasno, poručio je. Govorio je i o drugim aktuelnim temama.
Ministri iz Republike Srpske bojkotovali su današnju sjednicu Vijeća ministara Bosne i Hercegovine zbog dolaska Albina Kurtija u Sarajevo. Kako komentirate ovu situaciju?
Mislim da previše ljudi u Bosni i Hercegovini pokušava biti veći katolik od pape.
Nova sjednica Vijeća ministara zakazana je za ponedjeljak. Je li isti dnevni red? Hoćete li razmatrati prijedloge zakona o graničnoj službi i ličnim podacima koji su uslov za nastavak evropskog puta zemlje?
Iskreno se nadam da će se desiti ta sjednica sa oba evropska zakona, čiji tekstovi su usaglašeni. Igrali smo veliku ulogu u osiguranju da tekstovi imaju podršku Evropske unije u smislu da budu označeni kao potpuno usaglašeni sa evropskim normama. Iskreno se nadam da ćemo imati priliku da usvojimo te zakone čim prije i da mogu krenuti u parlamentarnu proceduru.
Danas je otkazan i sastanak Radne grupe za izradu Reformske agende. Jučer je istekao predviđeni rok za slanje ovog dokumenta u Brisel. Šta se to znači?
To znači da smo probili još jedan rok, doveli smo u pitanje još jednu šansu da to završimo ranije umjesto kasnije i da se približimo šansi da aktiviramo mehanizme koje nudi Plan rasta. Iskreno, mislim da je to neodgovorno da se danas nismo sastali. Koliko znam dobar dio teksta, ako ne cijeli tekst, je usaglašen i ako je ono što sam ja vidio da bi bilo danas na glasanju od ovih posljednjih mjera, mislim da bi bio čak i usaglašen tekst i da je onda samo bilo potrebno da se o njemu glasa. Međutim, danas nismo dobili priliku za to. Nadam se da ćemo čim prije to imati priliku.
Hoće li mišljenje premijera kantona biti odlučujuće?
Ukoliko dođe do glasanja kao što smo radili do sada, naravno da će biti jer Radna grupa radi na principu konsenzusa. Vijeće ministara je imenovalo Radnu grupu, ali Radna grupa mora donijeti odluku u konsenzusu.
Ukoliko je ne donese, ko će biti odgovoran?
Ne mogu da vjerujem da će, zbog nekog političkog otklona koji neki kantoni rade, nam propasti jedna takva prilika. Ovo nije samo prilika vezana za finansiranje projekata i za bespovratna sredstva. Ovo je prilika da Bosna i Hercegovina ima jednu pokaznu vježbu u smislu približavanja Evropskoj unije. Treba Bosna i Hercegovina da pokaže Evropskoj komisiji da je u stanju raditi tom brzinom toliki broj koraka. Jer to je upravo ono što nas čeka ukoliko otvorimo pregovore i otvorimo poglavlja. Za mene je Plan rasta trenutno možda najvažnija stvar za naš evropski put. Bosna i Hercegovina koliko god spore korake, radi korake koji su u pravom smjeru. Ja uvijek kažem da presporo to radimo, ali nema razloga za strah, nema razloga za pesimizam. Mi ćemo u narednom periodu dokazati da se može napraviti iskorak. Govorim generalno. Bosna i Hercegovina će dobiti još prilika i jednu od njih će sigurno iskoristiti.
Da je sve bilo propisno i odgovorno jučer i danas u Neumu bio bi organizovan samit lidera Zapadnog Balkana kojem bi prisustvovali i evropski zvaničnici. Ured za razmatranje žalbi danas je poništio odluku da Mindset bude organizator spornog samita u Neumu. Imate li Vi informacije dokle se stiglo sa utvrđivanjem odgovornosti za diplomatski debakl i da li uopšte neko radi na tome?
Nemam informaciju ovo što pitate. Mislim da je to velika propuštena prilika za našu diplomatsku aktivnosti jer Evropska komisija je mogla tu doći u svoju prvu radnu posjetu, ne samo u BiH nego bilo gdje u Evropi, jer su tek imenovani.
Možemo li loviti neki drugi datum ili je ovo završeno?
Nemam sad tu informaciju, ali mislim da smo propustili šansu da pokažemo i dokažemo ovaj naš evropski optimizam koji ja gajim, a nadam se da bismo malo smanjili ovaj euroskepticizam koji gaje neki neki drugi članovi koalicije, koji ja mislim da je opasan.
Je li Vama prihvatljivo i normalno da jedan takav posao dobije firma kuma državnog ministra?
Ne mogu to ocijeniti jer nisam ulazio u detalje toga. Mislim da je katastrofa da se nije desio samit. Tender je raspisivao Generalni sekretarijat. Nisam bio u toku tog procesa. Žao mi je što se ovo sve desilo. Ne mogu ocjenjivati koja firma može, a koja ne može raditi. Propustili smo jednu dobru priliku. Ovo spada u domen diplomatskog skandala. Mogli bismo reći da je ovo sramota za Bosnu i Hercegovinu. Sa tenderom i bez tendera – ovo je prilično loše za nas. Naravno da kumu ne treba dodjeljivati posao, to je jasno. Bilo bi dobro ispitati odgovornost. Nažalost, posao se nije ni desio, jer samita nema. To je najgore od svega.
Kako ste ispratili ovu priču o Južnoj interkonekciji jučer i danas i reakcije koje prate saopštenja američke i ruske ambasade, i što mislite o potezu Michaela Murphya koji je sazvao federalne parlamentarce na sastanak?
Nije tajna da je sastavni dio američke vanjske politike i energetska politika. Energetska politika je jako bitna u bilo kojem dijelu svijeta. Dotok jednog od ključnih energenata, bar u ovom tranzicijskom periodu prije nego se pređe na obnovljive izvore, je upravo plin. Američka administracija jako dugo zagovara diversifikaciju izvora izvora nafte i plina u BiH, kao da to mi ne bismo trebali sami za sebe raditi. Meni je nevjerovatno da je nama trebao američki član State Departmenta i ambasador da nam govore nešto što je dobro za nas, umjesto da sami to zagovaramo i da kažemo da je to dobro za nas. To je rezultat, prije svega, neke vrste odsustva političke vizije u jednom dijelu Federalne vlade, prije svega govorim o HDZ-u, koji nekako razvlači taj proces. Mi još nismo vidjeli tekst sa kojim bi se oni složili, a ovaj tekst je tekst koji je već prošao Predstavnički dom 2021. godine. Ne znam zašto ne bi prošao opet. Koliko imam informacije, taj tekst je potrebno izmijeniti u nekom tehničkom dijelu, jer su se promijenile neke pravne okolnosti vezano za ono na šta se tekst odnosi. I nadam se da će taj zakon biti usvojen, da će se otkočiti taj projekat. Ali moram podvući jednu stvar – bilo koja osoba ili firma ili državna ustanova ili bilo koji državni nivo ili stranka koja koči projekat koji je ključan za našu energetsku neovisnost, ne misli dobro BiH. Moramo na kraju imati još jedan izvor plina, koliko god nam je dobar ovaj koji sada imamo. To jedna odgovorna država mora da radi na tome.
Imate predsjedavajućeg Zastupničkog doma koji je obećao da će sam inicirati to pitanje ukoliko ne stigne iz Vlade Federacije. Zašto to do sada nije napravljeno?
Pa evo, razgovaramo o tome. Vi znate kako idu politički proces. Ne možete vi doći jedan dan i reći – ja insistiram na ovome. Morate raditi sa svima. Međutim, u jednom trenutku dođe vrijeme da se svi izjasne na nekoj temi. Ističe vrijeme da se o ovoj temi izjasni Federacija Bosne i Hercegovine i nadam se da će jako brzo doći do toga.
Kako Vi generalno razumijete te izgovore koje ima HDZ? Plaše se da će ih Bošnjaci uslovljavati plinom koji dolazi iz Hrvatske.
Nisam ulazio u dubinu tih argumenta jer do sada nisam dobio stručne, tehničke i jake političke argumente za odbijanje ovog projekta, tačnije ovog teksta. Dobili smo neke generalne stavke u smislu koji narod treba da upravlja kojom infrastrukturom. Ja generalno nisam zagovornik takve politike. Mislim da moramo gledati graditi politiku povjerenja, graditi institucije koje već imamo, BH Gas već imamo i mislim da je tu stvar prilično jasna sa strane struke, a i sa strane politike iz koje ja dolazim.
Je li Vama kao čovjeku čija je stranka vlast na svim nivoima neugodno što privatna turska kompanija finansira i radi kompletnu obnovu pruge u Jablanici i to nakon dva mjeseca čekanja da nadležni riješe problem?
To je normalna pojava u trenutku u kojem se po hitnoj proceduri mora doći do sredstava, i donacija je jedno od jednostavnih rješenja u smislu Zakona o javnim nabavkama. Ono što je meni nevjerovatno, da se mjesec i po čekalo, improviziralo, prije svega iz Uprave Željeznica, u smislu izbjegavanja odgovornosti da se mora poduzeti taj korak. Ako vam je željeznica prekinuta, morate je uspostaviti. Nakon tog odsustva odgovornosti, tražili smo smjenu, i smjena je izvršena. Čini mi se da ova nova uprava, novi direktor, svakodnevno rade na tome da, možda je u pitanju nekoliko sedmica kada ćemo pustiti to sve u promet i da ćemo zaboraviti ovu lošu epizodu.
Još jedan problem u javnosti je onaj sa ograničenjem boravka profesionalnih vozača iz BiH u EU. To je značajna prepreka za ovu profesiju. Evropska komisija je potvrdila da nema planove za promjenu pravilnika koji ograničava njihov boravak. Znam da aktivno radite na ovom pitanju. Ima li ikakvih pomaka?
Trenutno, nažalost, još uvijek nema pomaka. Svaki sastanak koristim da pokrenem ovo pitanje. Jučer sam bio sa ambasadorom jedne jako bitne evropske države gdje sam to rekao. Prije nekoliko dana sam bio sa predstavnikom Evropske unije u BiH i dvadesetak ambasadora iz Evropske unije. Svima sam rekao da je situacija dramatična i da se može okrenuti čak i na način da ne bude u korist Evropske unije. Jer ako bi regionalno nastupili i pomogli našim vozačima, govorimo o vozačima iz cijele regije, da urede svoj boravak u EU tako da im se ne računa kad voze vožnje, da mu se to računa kao boravak, nego kao profesionalno obavljanje posla kao što je slučaj sa posadama vozova, aviona i brodova. Jedino vozači kamiona i autobusa nisu izuzeti. To je velika diskriminacija protiv naših vozača i protiv vozača u regiji. Mi smo zauzeli stav, ja sam to predložio i usvojena je informacija na Vijeću ministara baš vezano za ovo, da se na svakom regionalnom međunarodnom skupu naši ministri moraju oglasiti po ovom pitanju i moraju naglasiti važnost ovog pitanja. Zamislite, ako bi došlo do protesta vozača iz regije, mogao bi se prekinuti tok saobraćaja unutar EU, dakle, veliki broj kamiona prolazi upravo kroz našu regiju i ide dalje u evropske države koje su Bugarska i Grčka. Možda kad bi osjetili na svojoj koži, možda bi shvatili da je ovo nešto što je diskriminatorno. Meni je žao da uopšte pominjem to, ali protest je legitiman način borbe za svoja prava.
Danas je Aerodrom Sarajevo dobio novu upravu. Možete li nam malo pojasniti ovu cijelu priču i zašto se to dogodilo, ako je prethodna uprava poslovala pozitivno?
Uprava nije smijenjena zbog koncesije. I to vam je tako. To je sto posto tako. Ja ovu priču o koncesiji aktualiziram jako dugo, još dok sam bio premijer Kantona Sarajevo. Godinama govorim o tome. To nema veze jedno s drugim. Također, pozitivno poslovanje je ono što ja najviše volim pričati kad govorim o aerodromima. Šta je svrha četiri aerodroma u BiH? Je li svrha da imaju četiri miliona godišnje dobit, ili sedam ili devet, ili je svrha da oni tamo zapošljavaju neke stotine ljudi ili hiljade ljudi. Ili je možda svrha da pospješe poslovno okruženje, kvalitet života naših građana i rast turizma, povećanje broja putnika i destinacija. Moje mišljenje je da mene apsolutno ne zanima da li je aerodrom ostvario pozitivno poslovanje, 2,5 miliona maraka pozitivnog poslovanja, ako nema dovoljan broj putnika u skladu sa svojim kapacitetom, ili ako nema dovoljan broj destinacija. Nije u pitanju dobit, nego je u pitanju povećanje broja putnika u odnosu na infrastrukturu i na grad gdje se nalazi, a to je glavni aerodrom u državi, i broja destinacija. U zadnjem periodu se desio porast putnika i porast destinacija, zato što se desilo, kakvo iznenađenje, sa tri nivoa poticaji za te destinacije i za te nove letove. Potrebno je imati malo jaču viziju da znamo kako razviti naše aerodrome, a ne samo pričati kako je neko super, misli da je bio najbolji kad ga je politika izabrala, a sada odjednom on je opet i dalje najbolji kad je politika izabrala nekog drugog. Tek treba da vidimo kako će aerodrom poslovati u narednom periodu.
Izvjesno je da će plate državnim funkcionerima rasti nakon usvajanja budžeta. Za koliko će konkretno Vaša plata biti veća i kako biste to objasnili građanima što po ko zna koji put povećavate platu?
Nisam to izračunao i ne znam tačno koliko će biti povećanje. To je odluka koja je donesena. Dogovorena je kod usvajanja budžeta za ovu tekuću godinu. Potrebno je da se poveća osnovica kako bi cijeli sistem mogao funkcionisati u smislu vojske, policije, državne službe koja nam je potrebna da bismo uradili sve ove evropske zahtjeve. Znači, to je osnovni razlog zašto sam ja podržao povećanje osnovice za državni nivo vlasti koji uključuje sve ove kategorije. Ja sam, evo, konkretno, i moje kolege koje poznajem, to sam povećanje, trajnim nalogom preusmjerio u dobrotvorne svrhe i to je zadokumentovano.
Često ste kritikovali prethodne vlasti po raznom osnovu, ali sve češće kadrovi, Trojke, pa i Naše stranke, dovode se u vezu sa nedosljednošću, kriminalom, nezakonitim radnjama. Vaš ministar je u pritvoru, neki drugi kadrovi su pod istragom, i Vi ste sami, zasad samo svjedok u jednom ozbiljnom predmetu koji se odnosi na narko kartel. Možete li mi reći po čemu ste Vi drugačiji ili nešto bolji od onih koji ste godinama kritikovali zbog tih praksi?
Prije svega, moram reći da podržavam svaku istragu i potrebno je da tužilaštvo i istražni organi ispitaju sve ono što oni misle da postoji sumnja kako bi došli do istine. Mislim da će istina biti najvažnija i jedva čekam da do toga dođe. Naša stranka će se jasno odrediti prema bilo kome ko bude krivično gonjen u smislu potvrđene optužnice, a da ne govorim presude.
A jeste li propustili priliku da smijenite Bojana Bošnjaka?
Naša stranka je beskompromisna kada su ove stvari u pitanju, i vama će to vrlo skoro biti jasno.
Visoko.ba/federalna.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.