Sve veći broj proizvođača se okreće proizvodnji električnih automobila, koji su, između ostalog, dobri zbog očuvanje životne sredine, za razliku od automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Ono što ponajviše oduševljava kupce je to što su ova vozila nečujna, piše “Autoguru”, koji je izdvojio dobre i loše strane automobila budućnosti.
Loše strane
1) Visoka cena
Električni automobili su veoma skupi, pa ako želite da učestvujete u očuvanju planete, morate imati pozamašnu svotu na bankovnom računu.
U septembru 2019. godine najjeftiniji električni automobil koji je mogao da se kupi bio je Hyundai IONIQ, koji je koštao oko 30.000 evra, što mnogi kupci ne mogu da priušte.
Iako će cijene ovih automobila opadati kako njihova proizvodnja bude rasla, trenutno malo ko može da ih priušti.
2) Domet
Ono što je jedan od najvećih problema vlasnika električnih vozila jeste veća vjerovatnoća da će im se baterija potrošiti prije nego što stignu do stanice za punjenje ili do kuće.
Stanice za punjenje električnih automobila još uvijek se ne nalaze na svakom ćošku, pa se onima koji idu na duža putovanja automobil može isključiti na pola puta. Teslin Model X može da pređe 550 kilometara ako se do kraja napuni, ali za njega treba da izdvojite 190.000 dolara.
Što se tiče Hyundai IONIQ, koji je četiri puta jeftiniji, on može da pređe 250 kilometara sa jednim punjenjem, što je sasvim pristojno za vožnju po gradu, ali ne biste smjeli da se upuštate u duža putovanja sa njim.
3) Vrijeme punjenja
Da biste rezervoar do vrha napunili gorivom kod automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem potrebno vam je manje od pet minuta, dok punjenje baterije električnog vozila oduzima mnogo više vremena.
Da biste do kraja napunili bateriju na stanici za punjenje treba da provedete čak pet sati prije nego što nastavite svoje putovanje.
Ako imate neki Teslin model i naiđete na Teslinu stanicu za punjenje, baterija može da ostane i na 100 odsto sat ili dva poslije punjenja, u zavisnosti od modela koji vozite.
4) Servisiranje i popravka
Poslije nekoliko hiljada kilometara treba da odvezete auto na servisiranje, ali ko bi mogao da ga pregleda i popravi?
Auto-mehaničari najčešće nisu dovoljno dobro osposobljeni da obave ovaj posao, pa je većina vlasnika električnih automobila organičena na servisiranje kod prodavca ili proizvođača.
Dobre strane
1) Ušteda
Prva prednost električnih vozila je to što vozeći ih uštedite mnogo novca, ne trošeći ga na gorivo i na održavanje.
Servisiranje električnih automobila je jeftinije i doslednije, dok je punjenje čak tri puta jeftinije od sipanja goriva. Jedino na šta treba da obratite pažnju jeste doba dana, jer će u određenim vremenskim periodima električno punjenje biti jače.
2) Stabilnost u vožnji
Sva električna vozila kreću se zahvaljujući baterijama koje su veoma teške, ali koje, sa druge strane, doprinose niskom centru gravitacije automobila, jer su ravne i nalaze se ispod poda automobila.
To je prednost jer na ovaj način smanjuju vjerovatnoću da će se vozilo prevrnuti u situacijama u kojima bi se lako prevrnula vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem.
3) Tehnološka unapređenja
Kod električnih vozila postoji mogućnost tehnoloških unapređenja.
Autonomna vozila sa sobom će donijeti druge prednosti kao što su smanjenje zagušenja na putevima i manji broj nesreća, a vozači će imate veći broj sati za sebe umjesto da ih provedu u vožnji.
4) Dobrobit za životnu sredinu
Električna vozila manje utiču na zagađenje životne sredine. Tokom njihove vožnje nema emitovanja štetnih gasova u okruženje, ali zato se oni oslobađaju u atmosferu prilikom proizvodnje njihovih dijelova, kao što su baterije, koje sadrže litijum i bakar.
Ipak, pretpostavlja se da će se naći bolji način za pravljenje ovih materijala, a postoji i mogućnost za korišćenje obnovljive sunčeve energije za punjenje električnih automobila.
Visoko.co.ba/nezavisne.com
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.