Već osamnaest godina, još od izdavanja albuma “Slušaj mater”, jedan je od najpopularnijih hip hop muzičara cijele regije, a ovog novembra ponovo nam stiže u Sarajevo, gdje će predstaviti svoj novi album. Naravno, riječ je o Edinu Osmiću, čiji život je obilježilo njegovo umjetničko ime Edo Maajka, a koji će 15. novembra u sarajevskom klubu Jedan predstaviti “Put u plus”, album koji je pobrao najpozitivnije kritike u proteklih 365 dana, zbog čega je i proglašen albumom godine u Hrvatskoj.
Još od pjesme “Mahir i Alma”, koja ga je lansirala u nebo kao najsjaniju zvijezdu regionalnog hip hopa, Edo Maajka se etablirao kao jedna od nakonstatnijih pojava na muzičkoj sceni regije. Njegovi društveno angažirani tekstovi, koji na maestralan način ocrtavaju živote “malih ljudi” u sistemima ispunjenim anomalijama, zauvijek su upisali njegovo ime među brojnim generacijama publike u regiji, a njegov iskreni odnos prema publici učinio je da je za svaki njegov koncert tražena karta više.
Harizmatični muzičar, čiji umjetnički lik sa sobom nosi beskompromisnu slavu i nastupe na kojima svaki put ostavlja baš svaki atom energije, pred publiku u glavnom gradu BiH stiže sa svojim bendom, a za Federalna.ba govorio je o svemu što možemo očekivati od njega, kako u klubu Jedan, tako i u nastavku karijere.
Federalna.ba: Prošlo je mnogo vremena od kada ste posljednji put nastupali u Sarajevu, a u međuvremenu, dogodilo se mnogo važnih stvari u Vašoj karijeri. Šta nas to očekuje 15. novembra u klubu Jedan? Šta publka može očekivati od Vašeg nastupa, sarajevske promocije novog albuma i Ede Maajke kao jedne od najdugovječnijih i najstabilnih pojava na poslijeratnoj muzičkoj sceni?
Edo Maajka: Predstavit ću vam novi album Put u plus. Dolazim sa bendom, a osim novih pjesama svirat ćemo i neke starije hitove. Na bubnjevima, umjesto Mirsada Dalipija, za ovu priliku imat ćemo Janka Novoselića. Planiram dovesti i nekoliko gostiju. Klub prima 300 ljudi, nabavite karte na vrijeme i ne propustite ovu svirku.
Federalna.ba: Vaš album “Put u plus” donio je novo interesovanje za Vaš rad i hip hop općenito, te je zasluženo proglašen za album godine u Hrvatskoj, prema izboru kritičara i urednika. Da li nam možete reći kako je i zašto nastao, kako iz svoje perspektive objašnjavate njegovu razliku u odnosu na prethodne albume? Zašto ste izabrali baš rad sa bendom?
Edo Maajka: Ja volim raditi s bendovima i ovo mi je treći bend u karijeri, ali prvi put da sam s bendom snimao nove pjesme. S drugim bendovima sam svirao obrade mojih već postojećih pjesama. Napravio sam podugačku pauzu, dobio dijete, povukao sam se iz medija, imao sam dosta burnih pet godina i kad sam dobio potrebu sve to nekako izbaciti iz sebe, znao sam da moram imati bend za to što želim napisati i snimiti.
Složio sam nevjerovatan bend, Mario Rašić mi je na basu, on je producent zadnje Baretove ploče (Goran Bare, op. a.) i ima nekoliko jazz-etno albuma i projekata. Bubnjar mi je Mirsad Dalipi, mladi momak s Kosova, koji živi već neko vrijeme u Zagrebu, a svira i u Gipsy Groove-u. Yogi Lonich je na gitari, lik je nevjerovatno talentiran, iskusan, Amerikanac hrvatskih korijena koji živi zadnjih nekoliko godina u Zagrebu. Svirao je sa dosta velikih ljudi, kao što su Chris Cornell, Kid Rick, Alanis Morissette… Na sintu mi je Toni Starešinić, njegov bend Chui je novo čudo na hrvatskoj sceni, baš su izbacili novi album. Ne za***avam se.
Teme na albumu nisu klupske, niti tinejdžerske, uradio sam ozbiljan album za svoju generaciju, album koji će se dugo slušati.
Od “Mahira i Alme” do “Puta u plus”: Kako Edo Maajka stiže do punoljetstva
Federalna.ba: Mnogi ovaj album smatraju i Vašim najboljim ostvarenjem u karijeri, ponovo je bio na vrhovima popisa najboljih albuma, sigurno Vam dodatno imponuje to što dopire do Vaše stare, ali i nove publike. Koliko te poruke sa ovog albuma mogu utjecati na Vašu publiku da i sami krenu na “putovanje u plus”? Za druge medije ste isticali i da ste radom na ovom albumu probudili novu inspiraciju, da li to znači da uskoro možemo očekivati i novi album?
Edo Maajka: Iduće godine ću izbaciti novi materijal s bendom, ne žurim nigdje. Imam u planu još dva videa za pjesme sa albuma “Put u plus”. Usponi i padovi, te stanja koja opisujem na ovoj ploči su dio moje svakodnevice, mislim da su i dio svačije svakodnevice, škola koja ne prestaje. Meni je ovo moj najdraži album.
Federalna.ba: Proteklih sedmica na veoma zanimljiv način, izdavanjem dvostrukog LP vinil izdanja albuma “Slušaj mater”, obilježeno je 17 godina Vaše slave na balkanskoj hip-hop sceni. Koliko toga se promijenilo od tada do danas u životu Ede Maajke?
Edo Maajka: Puno toga, 17 godina je puno, cijela karijera.
Federalna.ba: Sigurno da je izdavanje resmasteriziranog izdanja ovog klasika među albumima, koji Vam je 2003. godine donio i Porina, vratio neka sjećanja. Koliko se od tada do danas promijenila muzička scena u regiji, koliko imamo prilike uživati u kvalitetnoj muzici i da li bismo pogriješili kada kažemo da se muzika danas više gleda, nego sluša?
Edo Maajka: Da to je istina, bez videa ljudi i ne znaju za pjesme. Scenu kroje sada mladi slušatelji, do 17 godina, koji klikaju. Izdavačke kuće su nebitne, najbitnija stvar je dobar YouTube kanal. Kad kažem dobar, onda tu mislim da ima dosta pretplatnika. Takvi kanali su većinom šund, prepuni idiotskih videa za djecu, ali istina jeste da će materijal objavljen na takvom jednom kanalu doći do puno više ljudi, nego da si u svim glazbenim TV emisijama regije. Znači sadržaj za klince, YouTube kanal sa puno pretplatnika i to je to.
Postoje još neki faktori, tipa festivalski klanovi i marketinške agencije, ali to nije bitno kao kanal i dječiji sadržaj. Moji videi za novije pjesme ne mogu doći na trending, a ako te nema na tim trending listama onda te nema. Mlađima se ne da tražiti po YouTubeu, a iskreno moja nova muzika nije za klince. To je taj začarani krug, u kojem je jako puno dobrih izvođača.
Federalna.ba: Vjerujemo da je u posljednje vrijeme i nezaobilazno pitanje kakva je danas situacija na hip hop sceni. Kako gledate na transformaciju hip hopa od Blackouta, sa Tram 11-om i El Bahattejem recimo, FM JAM-a i prve ekipe Bassivityja, do ere muzike koju stvaraju Jala Brat, Buba Corelli i slični umjetnici, za koje nerijetko smatraju da su kompromitirali hip hop? Ima li nade da će mladi danas, uz neke mlade izvođače kao što su Helem Nejse, očuvati štih old schoola?
Edo Maajka: Brate oldskul je oldskul, staro i bilo. Taj oldskul ni ja ne radim već dugi niz godina, pokušavam razviti svoj stil, razviti ga, ali da ostane moj i prepoznatljiv. Mislim da je to cilj svakog autora. Nova generacija dolazi i razvija to dalje, neki ostaju na takvom zvuku, neki eksperimentiraju, a neki jednostavno kopiraju ono što se sluša kao mainstream vani.
Taj mainstream vani, nažalost, je bez ikakvog sadržaja, nezahtjevna muzika za provod. To kad se prebaci na naše tržište dobijaš narodnjake sa malo jačim kickom. Pusti bilo kojem novijem, jačem izvođaču iz USA-a Jalu, Bubu, Rastu, oni će ti reći da je to TO.
Od nepravde u društvu do fašizma: Muzika je psiholog, a sve prolazi sve…
Federalna.ba: Kroz svoje pjesme, od samog starta, najčešće ukazujete na nepravdu u društvu i sistemu, na probleme “običnih ljudi” se osvrćete na lirički sjajan način, što je vrlo brzo i prepoznato od publike. Da li je to neka vrsta terapije, da li muzika može biti psiholog i šta mislite koliko poruke koje prenosite kroz muziku zaista mogu promijeniti Vas i društvo kojem se obraćate?
Edo Maajka: Ne moraju promijeniti, cilj je da mi te pjesme olakšaju situaciju. Muzika jeste psiholog, samo pisanje, taj proces kad na papir zapisujem olovkom nešto što me muči ili kad sam sebi objašnjavam nešto, je ljekovit. A rep je taj pravac koji ti stvarno daje veliki prazni papir i kaže: Eto ti sad pričaj.
Ako radiš za sebe i ako se razvijaš, onda dobijaš uvijek nešto novo. Ako radiš za lovu, onda je najlakše prekopirati sadržaj izvana i to je to. Tako stvar funkcionira što se tiče muzike, još od dolaska struje u naše krajeve.
Federalna.ba: Posebno na posljednjem albumu ističete problem sve prisutnijeg fašizma u globalnim, ali i reginalnim tokovima. Čini se da ste se, na neki način, izdigli iz tih “lokalnih tema”, pa kakvom vidite budućnost, prije svega regije, ali i Europe, s obzirom na trenutne i buduće promjene, recimo migrantsku krizu, ratnu retoriku, odbacivanje antifašističkih tekovina?
Edo Maajka: Jedini zaključak mi je da takva retorika može rasti dok sama sebe ne uništi. Mislim da će globalno društvo u idućih nekoliko godina postajati sve zatvorenije. Odnos prema migrantima će biti loš, borba lažnih medija i populista sa istinom će potrajati. Svaka kriza izrodi mržnju prema drugima i drukčijima, svaka kriza dovodi do traženja drugih krivaca za svoje probleme. Sad smo globalno svi u jako lošem periodu, kada nema baš nekih učitelja za pratiti, ali proći će i to. Sve prolazi sve…
Federalna.ba: Za kraj, svjesni smo svi sve većeg odlaska mladih iz zemalja regije. U atmosferi pesimizma i nezaštićene slobodne misli, rastućih animoziteta, mislite li da se mladi mogu izdići iznad takvih društvenih tokova? Vjerujem da i kao roditelj imate neku poruku za mlade, koji su i dalje najveći zaljubljenici u Vašu muziku?
Edo Maajka: Mlade se odgaja kao poslušnike, odgaja ih se tako da ne prihvaćaju drukčije. Oni sami vide da ako si uhljeb najbolje ćeš proći u životu. Ne mogu lagati, ne bi djetetu mogao savjetovati da ostane ovde i pati sa mnom.
Visoko.co.ba/Federalna.ba/Enes Hodžić
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.