Što bi jeftino kad može skupo: Vlasti se dosjetile da povećaju akcize na gorivo

408

Vlasti u oba bh. entiteta dogovorile su povećanje akciza na naftne derivate, cigarete i alkohol. To je jedan od zaključaka jučerašnjeg susreta entitetskih premijera koji je održan u Sarajevu.

Ideja o povećanju akciza na naftne derivate stara je najmanje dvije godine, a o njoj je ozbiljno razmišljala i Vlada FBiH na čijem je čelu bio Nermin Nikšić.

Šta sada plaćamo?

Ključni faktor u određivanju cijene naftnih derivata u BiH jeste kretanje cijena sirove nafte, odnosno kretanje cijena naftnih derivata u rafinerijama. BiH nema vlastite izvore nafte, niti postoje značajnije rezerve naftnih derivata, pa svako poskupljenje sirove nafte na berzama skoro uvijek osjete i obični građani.

No, na maloprodajnu cijenu utječe i visina poreza i akciza koje ubire država.

Trenutno, za litar nekog goriva građani BiH plaćaju 17 posto PDV-a. Osim PDV-a, za svaki litar kupljenog goriva građani izdvoje i 0,15 KM za putarinu, odnosno 0,30 KM (dizel) ili 0,35 KM (benzin) na ime akciza, te 0,10 KM za izgradnju autoputeva.

Vlasti u FBiH su se i ranije znale dosjetiti da probleme u državnim preduzećima rješavaju nametima na gorivo. Tako je da bi se saniralo stanje u Terminalima FBiH, odlučeno da se iz cijene svakog litra izdvaja jedan fening za ovu namjenu.

Ako naspete za 20 KM, 9 KM ide državi

Pojednostavimo. Ako na nekoj benzinskoj pumpi naspete 10 litara dizela po cijeni od 2 KM po litru, u državni budžet ukupno uplatite 9 KM.

Prema najavama, entitetske vlade namjeravaju povećati naknadu za izgradnu autoputeva. Iako na današnjem sastanku nije potvrđeno o koliko povećanju se radi, najvjerovatnije da će naknada biti uduplana, odnosno da će iznosti 20 feninga po litru.

Nije gorivo jedini način kako građani grade puteve. Tako pri svakoj registraciji automobila građani izdvajaju između 30 i 100 KM, zavisno od jačine automobile, na ime “putarine”.

Ukupna sredstva koja se prikupe u BiH za puteve po osnovu registracija (putarina) i po osnovu prometa naftnim derivatima, iznose oko 220 miliona KM. Uprkos tome, kvalitet puteva u BiH je izuzetno loš, a većina građana, ustvari, ne zna da pri registraciji vozila i kupovini goriva, u najvećem dijelu. finansiraju gradnju i održavanje putne infrastrukture. Stoga se nameće pitanje da li se sredstva troše transparentno i u prave svrhe?