“Prvo bih dobila upozorenje, a onda i negativne bodove… I ne mogu vam reći koliko se to puta desilo”, objasnila je. “I obratila bih se sudiji uz izvinjenje da nisam čula.”
Ibtihaj Muhhamad je dobitnica bronzane medalje u Riju, 2016. godine, za tim SAD u mačevanju. Ona nosi hidžab. Onaj zbog kojeg je opomenuta više puta je zapravo bio dječiji hidžab, koji nije najpogodniji za sportske poduhvate. Bila je to improvizacija u profesionalnom svijetu.
To se dešava kada hidžab nije opcija na tržištu sportske opreme. Ali jeste potreba.
I Ibtihaj u tome nije bila usamljena. Brojne su profesionalne sportistkinje bile suočene s istim problemom, a rješenje se nije naziralo.
Onda se desila Nike Pro Hijab kampanja, kojom je hidžab izborio slobodu na sportskim borilištima, arenama i stazama širom svijeta. Sportistkinje, ali i žene uopšte, su rekle “Pro”!
Prvi visoko preformantni Pro hidžab načinjen je upravo od materijala pogodnog za sport – laganog polijestera, sa manjim, strateški pozicioniranim rupama za optimalni protok vazduha; u netralnim bojama.
“Odjednom, mogla sam čuti, i nije bilo toliko vruće; osjećala sam da se temperatura mog tijela uopšteno bolje (samo)regulisala”, kazala je Ibtihaj.
Ovo nije bila samo njena borba, jer je Pro hidžab znatno više od “samo” odgovarajuće opreme. Taj osjećaj je spoznala i Manal A. Rostom, trkačica na duge staze iz Egipta, koja je istrčala Njujorški maraton upravo s Nike Pro hidžabom.
“Inspiriše me da dosegnem još dalje, i da trčim još duže”, rekla je za Nike.
Njena upornost je imala veliki uticaj i na društvene prilike, koji je ujedno pretočila i u Facebook stranicu – Surviving Hidjab, s ciljem daljnjeg podizanja svijesti i, kako sama navodi, “pružanja pomoći ženama u svakodnevnim besmislicama i osudama, pružajući im podršku, sestrinstvo i osnaživanje”.
Stvar je, dakle, naprosto podrške upornim i vrijednim sportistkinjama koje zaslužuju odgovarajuću opremu. Praktičnost i udobnost jesu glavna podrška sportskoj strasti, ambiciji i posvećenosti.
Znate onu – dajte djevojci dobar par cipela i osvojiće svijet. E pa dajte sportistkinji odgovrajuću opremu i osvojiće sportski svijet, a svima zajedno slobodu da odlučuju u čemu žele da ih pokore.
“Nike Pro Hidjab je možda bio nešto duže od godine dana u pripremi, ali podsticaj za isti se može povezati sa tekućim promjenama u društvu, koje podrazumijevaju sve više žena u sportu”, objasnili si iz Nike-a.
Pro hidžab je ubrzo prošao ultimativni test vrhunskih sportistkinja. Jedna od njih je i Amna al Haddad. Ova dizačica tegova ima jasno viđenje ovog pitanja, a samim tim i jasan razlog podrške ovom cilju.
“Sport je nešto što treba da bude dostupno svima i niko ne treba da bude rastrzan između onoga šta želi da obuče i onoga čime žele da se bavi, zbog nedostatka proizvoda ili riješenja”, njene su riječi.
Ova kampanja je učinila i korak bliže inkluziji, učinivši pojedinima put do slobode izražavanja manje trnovitim. Takav je bio onaj koji je prošla takmičarka u umjetničkom klizanju Zahra Lari, aktivna muslimanska vjernica iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Ona je na prvenstvu Evrope, održanom 2012. godine u Kanazeiju, u Italiji, izgubila poene, jer se njen hidžab nije uklapao u odobreni kodeks odjevanja. Kasnije je zvaničnike Međunarodne klizačke federacije ubijedila da dozvole nošenje marame na glavi. Nakon Pro Hijab kampanje, Lari izlazi na led sa Nike hidžabom.
I Američka federacija dizača tegova je Iz istog razloga prilagodila svoju politiku odijevanja sportista, a kocku je (da ne kažemo teg) bacila Kulsum Abdula, američka dizačica tegova pakistanskog porijekla, koja je odrasla u SAD. I ona je, naime, izabrala da se takmiči s maramom na glavi “iz ličnih i duhovnih razloga”.
Međutim, drugi to nisu baš najbolje prihvatili, te joj je 2010. godine zabranjeno da se, tako odjevena, takmiči na Otvorenom prvenstvu Amerike. To je iniciralo njenu kampanju na društvenim mrežama, koja je privukla pažnju i stekla podršku Vijeća američko-islamskih odnosa, a nakon toga je uslijedila i pomenuta odluka Američke federacije dizača tegova.
Abdula je 2011. predstavljala Pakistan na Svjetskom šampionatu u dizanju tegova, kao prva žena koja se takmičila noseći hidžab. I danas to čini.
“Šta će reći o tebi!”. Nije samo naziv spota kojim Nike, kroz riječi pet muslimanskih sportistkinja koje su postigle međunarodni uspjeh, poručuje da je to najmanje važno ako imaš jasan cilj i boriš se da ga i ostvariš. Pro hijab kampanja je time postala još jedna od onih kojima Nike poručuje ženama da mogu sve, da se usude i budu svoje. Bio to hidžab ili neki drugi komad sportske opreme, bile mi sportistkinje ili tek zaljubljenice u vrhunske sportske komade.
“Voljela bih probati Nike hidžab, što da ne, voljela bih ga imati, naravno, da uporedim s onim koji inače koristim”, kazala je za Lolu Nudžejma Softić, prva žena iz Evrope koja je završila polu-Ironman s hidžabom, što bi moglo biti izvjesno i za sve oni koji uskoro posjete Banjaluku, gdje će, 21. marta, u novom Tržnom centru Delta Planet, biti otvoren specijalizovani Nike šop.
Nekada je zaista tako jednostavno odgovoriti na pitanje šta žene žele.
lolamagazin.com/visoko.ba
Ako želite preuzeti tekst ili dio teksta čiji je autor Visoko.co.ba, dužni ste navesti i postaviti link našeg portala kao izvor autorskog teksta! Isto se odnosi i na fotografije i video materijale čiji je autor portal Visoko.co.ba ili materijale koji su dati portalu na korištenje.
Član 14. Kodeksa za štampu i online medije BiH: Značajna upotreba ili reprodukcija materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja prava, osim ako dozvola nije navedena u samom materijalu.