Mediji današnjice veliki izazov za mlade i njihove edukatore

Neograničena dostupnost medijskih sadržaja putem interneta i društvenih mreža, izostanak kontrole kvaliteta nad sadržajima koje mladi i djeca prate, te mogućnosti plasiranja vlastitih sadržaja na internetu neki su od izazova za roditelje i edukatore koji rade sa djecom i mladima. Konferencija Kako podržati mlade u korištenju medija današnjice? okupila je jučer roditelje, nastavnike, učitelje i odgajatelje iz Bosne i Hercegovine s ciljem pokretanja diskusije o navikama mladih i djece pri korištenju medija i o ulozi roditelja i edukatora da omoguće djeci i mladima da sigurno i odgovorno koriste medije. 

“Moramo biti svjesni da je medijsko okruženje danas bitno drugačije nego ranije te se i dalje velikom brzinom mijenja. Medijski sadržaji su mladima neograničeno dostupni putem interneta što zahtijeva da se fokusiramo na zaštitu sigurnosti i privatnosti, online nasilje i dezinformacije, kako bismo omogućili mladima da sigurno i odgovorno koriste medije današnjice. Jako je korisno da kao edukatori, nastavnici, ali i roditelji stvorimo prostor za razgovor i učimo jedni od drugih kako bismo pratili medijske trendove i pomogli mladim ljudima da odgovorno i kritički koriste medijske sadržaje koji im se plasiraju”, rekla je izvršna direktorica Mediacentra Maida Muminović.

Tokom prve panel diskusije Kako mladi koriste medije danas u BiH, koju je vodila Vesna Andree Zaimović, urednica na portalu radiosarajevo.ba, predstavljeni su dostupni podaci o korištenju medija od strane mladih u BiH, s fokusom na društvene mreže. Šta se danas proizvodi i šta je na raspolaganju djeci i mladima iz tradicionalnih medija pojasnio je Boris Šiber, urednik programa za djecu i mlade FTV-a. Kako se medijske navike mladih odražavaju na kognitivne sposobnosti mladih i kako utječu na pažnju, učenje i koncentraciju objasnila je psihologinja Nermina Vehabović-Rudež. Najveća pažnja je bila posvećena YouTube-u, najpopularnijoj online platformi među mladima. Anes Osmić, urednik Omladinskog magazina Karike, je govorio o negativnim vrijednostima i govoru mržnje koji se plasiraju putem ovog kanala ali o načinima na koje se YouTube može koristiti u edukaciji. O YouTube-u je govorila i Jamila Milović Halilović iz Delegacije EU u BiH osvrnuvši se na mogućnosti da se ovim kanalom predstave teme od javnog značaja, koristeći jezik i vizuelne forme prilagođene mladima.

O regulaciji medijskih sadržaja i zaštiti maloljetnika je govorila Lea Čengić iz Regulatorne agencije za komunikacije BiH, dok se fenomenom dezinformacija u online sferi i dostupnim alatima za prepoznavanje dezinformacija bavio Emir Zulejhić s portala Raskrinkavanje.ba. Prezentaciju je održao i David Špunar, osnivač FaceUp-a, koji je govorio o online nasilju i njegovim posljedicama. Predstavio je FaceUp, virtualnu platformu za prijavu međuvršnjačkog nasilja koju su kreirali češki tinejdžeri sarađujući s influenserima.

Šta se može učiniti i ko bi trebao biti uključen u rješavanje potreba za pružanje podrške mladima i djeci za sigurno korištenje medija bile su teme druge panel diskusije, koju je moderirala istraživačica Mediacentra Sarajevo, Anida Sokol. Medijsku pismenost u perspektivi novog nastavnog plana i programa u školama Kantona Sarajevo prisutnima je predstavio Namir Ibrahimović, direktor JU OŠ “Safvet-beg Bašagić”. Iskustva i pozitivne prakse iz Hrvatske je prenijela Ana Dokler, glavna urednica online portala medijskapismenost.hr, koji sadrži brojne materijale za edukatore. Da na izgradnji medijske pismenosti mladih treba raditi još od vrtićke dobi istaknula je Zarfa Hrnjić Kuduzović s Odsjeka za novinarstvo Univerziteta u Tuzli, a ulogu bibliotekara u medijskom opismenjavanju mladih predstavio je Mario Hibert s Filozofskog fakulteta u Sarajevu. Muhamed Jusić, glasnogovornik Islamske zajednice u BiH, govorio je o projektima ove zajednice s ciljem medijskog opismenjavanja vjerskih službenika, mladih i djece.

Konferencija je organizovana uz podršku tranzicijskog programa, u sklopu programa Razvojne saradnje Republike Češke u Bosni i Hercegovini i u okviru implementacije projekta „Izgradnja otpornosti na dezinformacije: program obuke za porodice, nastavnike, novinare i širu javnost za borbu protiv dezinformacija“.

MCOnline Redakcija