Pomodarstvo, prevoz budućnosti ili opasnost na putu?

Evropski gradovi od Pariza do Berlina traže rešenje za fenomen na dva točka koji brzo menja izgled gradskih ulica širom sveta: električne trotinete.

Protivnici traže da ovo sve popularnije prevozno sredstvo odmah bude zabranjeno, da se vozačima naplaćuju kazne za prebrzu vožnju, ali i da se za vožnju električnog trotineta polaže vozački ispit.

Pristalice električne trotinete vide kao skok u budućnost, uzbudljiv način zasnovan na aplikacijama da se juri od Luvra do Ajfelove kule bez zagađivanja planete koja se već guši, prenosi AP.

Kritičari to osporavaju i ističu veliki broj povreda, pa čak i pogibija u kojima su učestvovali električni trotineti. Oni naglašavaju da je to nova smetnja za pešake i vozače koji se već bore s nedostatkom prostora na gradskim ulicama.

Evropske zemlje se sa novom modom bore na različite načine, pa su se članovi francuske vlade juče sastali sa žrtvama nesreća sa električnim trotinetima, a u pripremi su i nova pravila.

Samo Pariz ima više kompanija za iznajmljivanje električnih trotineta nego cele SAD, a istorijskim ulicama grada proleće najmanje 20.000 popularnih vozila. Većina je bazirana na aplikaciji i iznajmljena tako što ih vozači uzimaju i ostavljaju gde god žele, što je posebno privlačno za tinejdžere i turiste.

Žrtve nesreća navode da ti korisnici, međutim, ne poznaju francuske puteve i pravila. U Parizu je ove godine jedan vozač električnog trotineta poginuo, a mnoštvo ih je povređeno. U tom gradu se za vožnju električnog trotineta na trotoaru naplaćuje kazna od 135 evra.

Gradske vlasti žele da ograniče vožnju na 20 kilometara na čas u većem delu grada, a na osam kilometara na čas u kvartovima sa mnogo pešaka. Planirano je i da se broj operatora ograniči na tri kako bi se smanjio broj električnih trotineta.

Nova pravila koja će, kako se očekuje, stupiti na snagu u septembru, proširiće ta ograničenja i na druge francuske gradove, a uključivaće kazne za prebrzu vožnju i do 1.500 evra.

Berlin je legalizovao električne trotinete pre dva meseca i ubrzo shvatio da su mu potrebnija stroža pravila. Gradski zvaničnici najavili su prošle nedelje planove za izgradnju parkinga za električne trotinete, koji često stoje nemarno ostavljeni na trotoarima.

Berlinska policija će ubuduće imati patrole zadužene za sprečavanje nezakonitog ponašanja, kao što je preticanje.

Nemačka policija navodi da je sedam ljudi bilo ozbiljno povređeno, a da ih je 27 zadobilo lakše povrede u nesrećama sa električnim trotinetima od sredine juna, ističući da je većina nesreća izazvana nesmotrenim ponašanjem vozača.

U Velikoj Britaniji zabranjeno je voziti električni trotinet na trotoaru, a prekršaj je koristiti ih na putevima jer oni nisu u skladu sa zakonima koji obuhvataju osiguranje, takse i vozačke ispite.

Foto: Depositphotos / Dmyrto_Z

Televizijska voditeljka i zvezda Jutjuba Emili Hartridž (35) prva je osoba u Velikoj Britaniji koja je poginula vozeći električni trotinet, kada ju je 12. jula udario kamion u južnom delu Londona.

Sledećeg dana, 14-godišnji dečak je zadobio povrede glave, nakon što je udario u autobusku stanicu u jugoistočnom delu grada.

Električni trotineti postali su deo urbanog pejzaža glavnih španskih gradova, koji usvojili čitavu zbrku zabrana.

Kacige su u Madridu obavezne samo za mlađe od 16 godina, dok su obavezne za sve u Barseloni, gde je žena stara 92 godine preminula nakon što ju je prošle godine pregazio električni trotinet. Vozač je bio pod istragom zbog ubistva iz nehata, ali je na kraju prošao samo sa novčanom kaznom zbog nedostatka propisa.

U Madridu gradske vlasti zabranjuju da se električni trotineti voze na putevima sa više od jedne trake, a maksimalna propisana brzina je 30 kilometara na čas.

Brisel, glavni grad Belgije i Evropske unije, od prošle godine je preplavljen električnim trotinetima, a svaka od 19 gradskih opština ima svoja pravila za ta vozila.

Neke naplaćuju kazne za prekoračenje brzine, dok druge nameću ograničenja parkiranja, a kacige nisu obavezne. Portparolka grada je rekla da je u Briselu do sada zabeležena jedna nesreća sa smrtnim ishodom.

Italijansko ministarstvo transporta usvojilo je prošlog meseca novi set pravila za sva vozila na električni pogon. Električni trotineti dozvoljeni su na ulicama, ali im je brzina ograničena na 30 kilometara na čas, dok je u pešačkim zonama brzina ograničena na šest kilometara na čas.

U balkanskim zemljama električni trotineti su i dalje u sivoj zoni, osim u Sloveniji, koja priprema nacrt zakona kojim će njihova vožnja biti zabranjena u pešačkim zonama i na biciklističkim stazama.

Maksimalna dozvoljena brzina biće 25 kilometara na čas, ali će u pešačkim zonama električni trotineti morati da se kreću brzinom hoda. Za njih će važiti ista pravila kao i za bicikle, što znači da će morati da imaju svetla i da će kacige biti obavezne za maloletne vozače.

Širom SAD gradovi se takođe bore da regulišu pravila za iznajmljivanje električnih trotineta i da zaštite njihove vozače od povreda.

B92